Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wiken
Har bytt spjällägesgivare till en bättre begagnad som jag fick låna av en kamrat. Bilen gick lite oroligt på tomgång de första fem minuterna men låg sedan stadit på 1000 varv. Test körde en liten sträcka och när jag stannade igen så började den jävlas igen när man varvade lite. runt 1500 och 3000 denna gång. kunnde hålla den mellan 1500 och 2000 men då gick den väldigt orent. Motorlampan lyser också lite vackert. Får väl försöka ta den till verkstad så de får kolla upp vad lampan säger. Är de fortfarande P0171 så får man väl byta lambdasond. Bilen är ganska billig nu... :wink:
av wiken
Bytt lambda sond, inget bättre resultat, bilen går att köra om man kopplar ur lmm. Dör direkt om jag kopplar in lmm. borde väl inte hända med tanke på att lmm är ny? Eller styrs den av någon givare som känner av temperatuer eller dylikt? eller kan de vara kortis i kabelmattan, altenativt databox? Hur känsligt är de att byta databox från en bil till en annan? måste de vara samma motor och låda eller?
Användarvisningsbild
av Kloge
Är det en orginal eller pirat lmm?
Har läst om att det kan vara känsligt med pirat lmm som inte lirar helt tillsammans med bilen
Användarvisningsbild
av taxi
Drar du ur lmm så hamnar bilen antagligen i "limp-home", dvs den kör ett nödprogram utan att lystna på alla givare.
Och PO171 lyder ungefär: för mager blandning, har alltså inget med lambdasonden att göra?
Det kan inte vara så enkelt som luftläckage? Kollat slangar runt insuget noga?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Pirat-lmm kan vara riktigt skumma. Se om du kan få låna en som är volvo orginal. Vet en som köpte pirat-lmm, hade världens bekymmer. <<sen prova dom en volvo orginal o den gick som en dröm sen
av KentOlle
Slangen mellan gasspjällhus och vevhusventilation bytte jag och då försvann en del av mina problem, dock inte alla.
För övrigt så försvann alla mina problem när jag bytte både lambda och lmm :)

Har du tid så plöj igenom tråden, kanske det finns något som kan hjälpa dej:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 78#p306978

PS: Bilen har gått bra sen dess för övrigt :)
Kamremsras

Jag är inte hemma på dieslar men det bo[…]

En dum fråga, men du har väl dieselv&au[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Men jag har kört 40 km nu.