Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torx
854 -95 ECC Kupéfläkten fungerar inte vare sig manuell eller aut läge. Felkoder 4-1-8 "Ingen styrsignal till fläktens kraftsteg" Vad kan det bero på ? Är det bara att köpa ny styrenhet? (finns beg som funkar ?)

Jag tror att fläkten ev. åter kortvarigt fungerat efter att felinikering kom på rec/ac-off diodena men jag är inte säker.

Det indikeras även 1-3-5, "kylvätskegivare ingen signal", samt 4-1-4, "fläkten till förarsidans givare skuren, " men dessa giavarfel borde väl inte orsaka stopp vid manuell drift?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Ur vadis. 4-1-8:
Villkor: Om styrsignal till kupefläktens effektenhet saknas, registrerar styrenheten felet och lagrar felkoden.

Felorsak: Avbrott i ledning mellan styrenhet och kupefläktens effektenhet eller internt fel i kupefläktens effektenhet.

Felsymtom: Felvarning till föraren. lysdioderna vid ac och rec knapparna blinkar i 20 sek.

Felkod 4-1-4 kan bero på damm som blockerar fläkten från att snurra, gör rent.
Det är helt dött..Är något helt dött så skulle jag peka på relät eller kontakterna på fläkten (kontakter till reglage/knappar.)
För fungerar det manuellt men bara på högsta nivån så är det motståndet som brunnit (oftast pga kol har tagit slut i fläkten eller massor av skräp fastnat och strypt mm.)
plocka bort handsfack/skydd och där ska finnas 2-3 relä till vänster om fläkten (grönt/svart och krom har jag för mig)
om du har möjlighet se om du får "låna" relä av grannen eller en kompis med 850 från 92-97 för att se om det är det!

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]