Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:Det där får du gärna utveckla?
Bytte spännrullen nu, men lät löprullen sitta, den nya glappade mer än den gamla.. Är något glapp godkänt eller ska det vara helt stumt? Det var knappt märkbart. Kanske ska reklamera löprullen?
Tack för svaren!
Rullarna är inte gjorda för att hålla 2 kamremslivslängder, det är därför du får nya i en kamremssats.
Frågan är inte om utan när det kommer havirera när man inte byter rullarna.
På vissa modeller håller de flera kamremsbyten som ex Volvo 240.
Men inte på en Volvo 850/V70, en ny rem ger även en hårdare spänning på gamla rullar som gör att de påfrestas värre än tidigare, då rullarna är klent insmorda med fett, endast för att hålla en livslängd, så kan en hårdare spänning göra att hjulet börja gå varmt, tills det tillslut skär och trillar samman.

Har sett sånna haverier på många bilar.
Man kan inte avgöra hur länge till hjulet kommer hålla genom att känna och snurra på det.
Det går väldigt snabbt och plötsligt sönder utan förvarning.

På vissa VW bilar håller inte ens remhjulen hälften av den rekomenderade intervallen utan måste bytas innan halva intervallen i förebyggande syfte.
Senast redigerad av 1 Bjornn, redigerad totalt 0 gånger.
*pettson* skrev:Det finns inget som säger att nåt havererar för att du inte byter alla rullarna. Det är bara för att man så sällan är där och har så lite koll på rullarna som man byter förebyggande normalt sett.
Jag själv förordar att alltid byta alla rullar och byta vattenpumpen varannan gång för att jag inte kan förutsäga framtiden. Volvo däremot tycker att vattenpumpen aldrig ska bytas förräns den havererar. Rullarna anser dom att man kan lyssna på och förutsäga nästa 12000 mil. Nåt jag har svårt att förstå.
I själva verket är det en ypperlig affärside så att det förhoppningsvis blir två byten istället för ett inom kamremsintervallen. Det är alltså upp till eget samvete hur man gör.
Vet man rullarnas ålder och dom är färska så är det bara att köra, vet man inget byter man för att stilla samvetet. Eller så tänker du som jag att inget i en kedja är starkare än dess svagaste länk, och det är ingen frigångsmotor så du byter iallafall.

Angående glapp i rullarna så är det så att en del fabrikat har lite mer glapp i sej. Lagertypen är oftast av typen c3 då. Det innebär kort att lagret är lite glappt tills det blir varmt. Ju varmare ju mindre glapp tills det är i brukstemperatur och har perfekt glapp helt enkelt. Det som absolut är viktigast är att känna så inga stora glapp finns och att inget låter illa eller känns som det hackar när man rullar sakta eller fort på det.
Du kan omöjligt avgöra om rullarna kommer hålla lika länge till genom att känna och rulla på dem.
Har aldrig sett denna Volvorekommendationen på en sån här bil, måste va en Volvo med B21/B23/B230 du menar.
Byter du inte hjulen så kan det havirera när som helst, så jag tror knappast att de har det som affärsidè.
Havirerar vattenpumpen så havirerar ju hela motorn, så det tror jag inte att de rekomenderar, och dessutom skulle lämna garanti på.
Rullarna är bara anpassade att hålla en kamremslivslängd och är inte ens utrustade med nog fett att klara mer.

Har varit med om naiva människor som trodde de skulle spara pengar vid ett kamremsbyte på en Volvo 440 för många år sen.
De kände och snurrade rullarna och tyckte de verkade okej.
Monterade ihop allt sammans med den nya remmen och allt verkade ju funka.

Kunden hämtar bilen och kör cirka 1,5mil, efter det fick de ett telefonsamtal ifrån kunden som förklarar att bilen bara stannade plötsligt.
Efter bärgning så och kontroll så konstaterars det att remhjulen har havirerat och motorn har slagit i alla ventiler.
Plötsligt så får de betala ett renorvering av motorn åt kunden + en ny kamremssats och alla löphjulen.

Dåliga drivremshjul och dålig drivrem kan också orsaka kamremshaveri på dessa bilar, har jag också varit med om.
av *pettson*
Bjornn: Eftersom du aldrig sett volvorekommendationen och därmed aldrig heller sett orginalet så gör jag ett vackert inklipp bara för din skull. Lägger inte in allt före och efter kontrollen. Vill liksom bara visa att det ändå finns där. :-)-) Så bör vi rett ut om det existerar eller inte.

Kamaxelrem, byte
Bla.. bla bla.... Sen..

Infettning av bussning
På motorer med automatisk kamaxelremspännare ska hävarmsbussningen infettas varje gång som remmen bytes eller spännrullen tas bort. Hävarmsbussningen ska infettas för att inte riskera att lagringen kärvar och ger felaktig remspänning.
Ta bort:
- Skruven till spännrullens hävarm
- Spännrullen
- Hylsan bakom skruven
Fetta in ytorna på hävarmens bussning, skruven och hylsan med fett detaljnr. 11 61 246-2 (50g) eller 11 61 247-0 (500g).
Sätt dit:
- Hylsan
- Spännrullen
Momentdra skruven med 39 ±5 Nm.

Kontrollera spänn- och brytrulle
Snurra på rullarna och lyssna efter oljud i lagren.
Kontrollera att spännrullens hävarm inte har kärvat i sin lagring. Kontrollera brytrullens och spännrullens fastsättning.
Spännrullen, dra åt med:(1992–93)40 Nm
(1994-)30 Nm
Brytrullen, dra åt med:24 Nm
*pettson* skrev:Bjornn: Eftersom du aldrig sett volvorekommendationen och därmed aldrig heller sett orginalet så gör jag ett vackert inklipp bara för din skull. Lägger inte in allt före och efter kontrollen. Vill liksom bara visa att det ändå finns där. :-)-) Så bör vi rett ut om det existerar eller inte.

Kamaxelrem, byte
Bla.. bla bla.... Sen..

Infettning av bussning
På motorer med automatisk kamaxelremspännare ska hävarmsbussningen infettas varje gång som remmen bytes eller spännrullen tas bort. Hävarmsbussningen ska infettas för att inte riskera att lagringen kärvar och ger felaktig remspänning.
Ta bort:
- Spännrullen
- Hylsan bakom skruven
Fetta in ytorna på hävarmens bussning, skruven och hylsan med fett detaljnr. 11 61 246-2 (50g) eller 11 61 247-0 (500g).
Sätt dit:
- Hylsan
- Spännrullen
Momentdra skruven med 39 ±5 Nm.

Kontrollera spänn- och brytrulle
Snurra på rullarna och lyssna efter oljud i lagren.
Kontrollera att spännrullens hävarm inte har kärvat i sin lagring. Kontrollera brytrullens och spännrullens fastsättning.
Spännrullen, dra åt med:(1992–93)40 Nm
(1994-)30 Nm
Brytrullen, dra åt med:24 Nm

Måste va arbetsmoment på dem mont av remmen utan nymontering tex vid oljepumpsbyte.
Eller menar de att man ska kontrollera de nya rullarna, det framgår inte.
Men att rullarna måste bytas brukar också stå i alla tillverkares rekomendationer som man får med en kamremssats så Volvo borde inte rekomendera mer än vad delarna tål.
av *pettson*
Förfarandet gäller kamremsbyte, inte återmontering av gammal, då hade jag skrivit det.
Och det är exakt vad som ingår i ett kamremsbyte. En rem.
Sen tillkommer om en rulle är dålig.. en rulle.
Om två är dåliga .. så tillkommer två.

Alla eftermarknadsremmar kräver byte av hela kamremstransmissionen för att garanti ska gälla. Även då är det svårt ibland att hävda att nånting INTE mekanikern gjort gått galet.
Men volvo byter sitt bitvis och får ibland också bekosta reparatoner där nåt gått galet utan att kunna knussla.
*pettson* skrev:Förfarandet gäller kamremsbyte, inte återmontering av gammal, då hade jag skrivit det.
Och det är exakt vad som ingår i ett kamremsbyte. En rem.
Sen tillkommer om en rulle är dålig.. en rulle.
Om två är dåliga .. så tillkommer två.

Alla eftermarknadsremmar kräver byte av hela kamremstransmissionen för att garanti ska gälla. Även då är det svårt ibland att hävda att nånting INTE mekanikern gjort gått galet.
Men volvo byter sitt bitvis och får ibland också bekosta reparatoner där nåt gått galet utan att kunna knussla.

Det verkar inte bra iallafall.
Skulle aldrig vilja skippa att byta allt på nån bil.
Undrar vem som tillverkar Volvos kamremssats, Ruville?
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]