Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av extacn
Det står 205/50-16 W i regbeviset och det är ju inga billiga däck.
Kan man sätta på 15 tummare från vanliga 2.5 140hk och köra lagligt?
av Addekarlsson
Så länge du inte ärndrar rullomkretsen mer än +-5% är det helt ok att göra så.

Mvh/ Adde
av extacn
Så skrivandet om helbilsgodkännandet och "overkill-däck" för svenska förhållanden som fanns för många år sedan i biltidningarna slutade alltså med att myndigheterna släppte på det kravet?
Användarvisningsbild
av Loner
extacn skrev:Så skrivandet om helbilsgodkännandet och "overkill-däck" för svenska förhållanden som fanns för många år sedan i biltidningarna slutade alltså med att myndigheterna släppte på det kravet?
Nä, kravet på hastighetsklassningen finns ju faktiskt, men bilen kan vara godkänd med andra dimensioner än som står på reg beviset.

Du får ha:

* de däck och fälgar som ingår i bilens EG-typgodkännande,
* andra däckdimensioner med en storlek som ligger inom de min- och maxgränser som det i godkännandet minsta och största däcket har,
*samt
ytterligare storlekar som fordonstillverkaren anger och tar ansvar för.

/L
av extacn
Så antingen har Volvo nyare uppgifter om andra dimensioner eller så kan man "själv" bestämma sig för tex 195/65-15 men då måste man hålla sig till W iallafall?
Användarvisningsbild
av Loner
extacn skrev:Så antingen har Volvo nyare uppgifter om andra dimensioner eller så kan man "själv" bestämma sig för tex 195/65-15 men då måste man hålla sig till W iallafall?
Volvo har uppgifter på vilka volvo fälgar som är godkända, dock kommer du inte ifrån kravet på hastighetsklassning, men rent krasst, vem kollar det.. skulle vara nån petig polisaspirant då.

195/65-15 låter ju som en väldigt vanlig volvo dimension dessutom. Jag hade 195/60x15 resp 185/65x15 (vinter) på min 850 GLT.

/L
Användarvisningsbild
av Nissex
har vinter däck från en s80på min s70 men dom är defenitivt för stora då dom tar i hjulhusen när man kör över gupp lr har bilen full med folk :) , e d nån som vet hur mkt större omkretsen är på s80´ns däck

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]