- tis 05 jul 2011, 18:29
Hej. På V70 classic -00 har jag ställts inför problemet att avgasflänsen på katalysator-sidan är rostig. När man ska montera ny halvsats blir inte skarven tät. Har sökt ersättningsdelar, men inte hittat hos någon. Jag kan inte vara ensam om problemet. Finns det någon här som löst det, så är jag tacksam för en kommentar.
Möjliga lösningar?
Ersättnings-rör-ände med muff för svetsning eller rörklämma i främre änden. Verkar inte finnas?
Flexi-rör. Kommer katalysatorsidan att "ramla ner"? Katalysatorn hänger ju annars i skarven.
Skarvrör med klammer, t.ex från skruvat.se till Golf/Audi A4. Ger en stum skarv. Fungerar det, eller kommer bälgen ovanför katalysatorn att bändas sönder?
...eller blir man tvingad till en ny katalysator bara för att flänsen är kass?
Möjliga lösningar?
Ersättnings-rör-ände med muff för svetsning eller rörklämma i främre änden. Verkar inte finnas?
Flexi-rör. Kommer katalysatorsidan att "ramla ner"? Katalysatorn hänger ju annars i skarven.
Skarvrör med klammer, t.ex från skruvat.se till Golf/Audi A4. Ger en stum skarv. Fungerar det, eller kommer bälgen ovanför katalysatorn att bändas sönder?
...eller blir man tvingad till en ny katalysator bara för att flänsen är kass?

- By AxelE80