Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Jag har upplevt bilen vinglig och ovanligt spårkänslig så jag lämnade bort den för genomgång hos en verkstad.
Dom provkörde bilen och hade kollat av bussningar, bromsar och vad som nu behövs kollas men tyckte inte att det var något konstigt med bilen utan det var bara att köra på.
Dom kikade speciellt på bakvagnen eftersom jag tyckte mig känna ett litet glapp när jag slet i däcket.
Nu besiktigade jag och fästet till bärarmen bak på ena sidan rörde sig uppskattningsvis 15-20mm i färdriktningen när han kände på den.

Hur påverkas bilens gång av ett slitet bärarmslänkfäste och borde man inte upptäcka det om bilen är upphissad för att kolla bakvagnen?

Sen kommer ju den givna frågan om man vågar ge sig på detta själv....
av *pettson*
sthlm skrev:Jag har upplevt bilen vinglig och ovanligt spårkänslig så jag lämnade bort den för genomgång hos en verkstad.
Dom provkörde bilen och hade kollat av bussningar, bromsar och vad som nu behövs kollas men tyckte inte att det var något konstigt med bilen utan det var bara att köra på.
Dom kikade speciellt på bakvagnen eftersom jag tyckte mig känna ett litet glapp när jag slet i däcket.
Nu besiktigade jag och fästet till bärarmen bak på ena sidan rörde sig uppskattningsvis 15-20mm i färdriktningen när han kände på den.

Hur påverkas bilens gång av ett slitet bärarmslänkfäste och borde man inte upptäcka det om bilen är upphissad för att kolla bakvagnen?

Sen kommer ju den givna frågan om man vågar ge sig på detta själv....
Först ska du ha pengarna tillbaka från verkstan. Det är inte en genomgång att missa att bakvagnen rör sej 15-20mm ..
Bilen blir nervös av slitet fäste. Den styr nämligen med bakhjulen också tack vare konstruktionen. Vågar byta gör man. MEN det är allt annat än roligt. Och utan rätt verktyg blir det gott om tid och svordomar samt att monteringen blir lika rolig. Kan vara ett tips att lämna in om man inte vet med sej att ha rätt erfarenhet och rätt verktyg.
Användarvisningsbild
av sthlm
Tackar för svaret *Pettson*
Blir till att ta ett snack med verkstaden och leta upp en verkstad som man kan lita på för byte.
Synd att man inte lärde sig att inte anlita den här verkstaden efter första niten man gick på :|
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]