Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Min har samma problem, tar lite framåt och inget bakåt, fick bara 3% bromsverkan på bes. Den ska ha 16% minimum, Får göra samma sak som det står här, igen. Och det sitter nya backar på och justerade vid hjulen och sen vid spaken, men jag visste inte att skruven inne i kupen är bara för att justera spaken.

Måste dra ner till garaget någon dag och fixa det. ska på återbesök senast 11 november
av patrix
Om det smäller när du drar handbromsen under färd så kan det bero på att beläggen lossnat på handbromsbackarna. Det kan också göra att man inte har nån handbroms bakåt. Mitt tips är att köpa nya backar, plocka ner handbromsen, gör rent, smörj upp, justera.
Tja. Jag hade exakt samma problem på min 850. problemet var att handbromsbackarna som var nyinköpta för övrigt var måndagsexemplar. Alltså ta bort allt och kolla om backarna följer bromsskivan. Alltså ta skivan och ena backen och lägg imot backen som den ska sitta och kolla så det inte är en glipa nånstans. backen ska sitta som smetat mot skivan. alltså ingen luft mellan skiva och back. Hoppas att du förstår min beskrivning. Skriv gärna tillbak om det var felet så andra kan ta del av tipset.
av *pettson*
Uthil skrev:Tja! Ska se om det kanske är så som du beskriver att den inte riktigt ligger an emot.
Se till så skivans invändiga trumma håller rätt mått först. Inget ovanligt att dom är slitna eller har lite fel dimension. Men precis som sägs, kontrollera så dom ligger an. MEN även om så bara 60% av backen ligger an så är det fullt tillräckligt för att bromsen ska ligga an så hårt att bilen inte kan rulla. Dock är det naturligtvis inte korrekt för det.
av kamilenski
Vill bara informera om att fellet var justeringen.
Backar var ok. Fick göra enl följande. Lössade skruven i kupen. Rengörde och smörjde i hjulen. Spände backarna en del. Körde några km (2-3) med backarna emot. Justerade / spände en gång till. Körde igen. Justerade sista gången och även i kupen. Dom funkar hela tiden. Sen mars!

Lycka till!

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]