Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855rookie
Har en -95 855 som det uppstått ett problem med... Bor i norra delarna av riket och har därmed mycket snö och kyla under vinterhalvåret.
I våras fick jag ta starthjälp varje gång jag skulle ut med bilen, då all ström tjuvats bort under natten(har redan testat ett helt nytt kvalitets batteri). Sedan blev det sommar och har sedan dess gått fin fint utan att göra något, fram till nu när snö och kyla är tillbaka.
Jag har uppmärksammat vid ett par tillfällen att kylfläkten har gått igång efter en sväng om och då bilen är avstängd. Kan inte riktigt förstå vad som drar ström när bilen är stängd och låst.

Upptäckte nu ikväll att en liten röd lampa under hastighetsvisaren lös, när bilen var avstängd och låst(varnare för kallgrader eller liknande? Hittade ett inlägg som talade emot att den lilla lampan skulle dra ur batteriet)

Är iof ingen "mekare", så förhoppningsvis har ni några gissningar på problemet.

Tacksam för snabba svar eller vidare frågor
Användarvisningsbild
av gnestakalle
KOPPLA BORT MINUSPOLEN FRÅN BATTERIET, PLUSPOLEN SKALL SITTA KVAR!
TÄNDNINGEN SKALL VARA AV!
Koppla en testlampa mellan batteriets minuspol och minuspolens löstagna kabelsko.
Om du inte har en "riktig" testlampa så duger en vanlig 12V -lampa med anslutna sladdar, man kan också ansluta en voltmeter bara det kan indikera förekomsten av spänning. Förutsättningen för följande kontroll är att strömförbrukare som normalt får ström även när tändningen är av skall kopplas bort och då kan man börja med att plocka bort säkringen för klockan.

Ta loss säkringarna en efter en tills testanordningen slutar indikera för då har du hittat den eller de kretsar där fel finns. Dessa fel måste i så fall åtgärdas innan man kan gå vidare eller eventuellt så kanske du har funnit felet.

Mvh GK
av 855rookie
Tack för snabbt svar,
Var runt till lite mekaniker i närområdet, som "tror" att det kan vara nån sensor på kylfläkten som är trasig...
En av dem tyckte att jag skulle testa att stänga av AC:n och den andra tyckte att jag skulle krypa under och koppla bort kontakten till kylfläkten. Har bara testa det första ännu, och det kommer förmodligen visa sig imorgon när jag kommer ut och ska starta upp, efter en lång och kall natt.

Tack för råden, ska testa det du skrivit under morgondagen.
av *pettson*
855rookie skrev:Tack för snabbt svar,
Var runt till lite mekaniker i närområdet, som "tror" att det kan vara nån sensor på kylfläkten som är trasig...
En av dem tyckte att jag skulle testa att stänga av AC:n och den andra tyckte att jag skulle krypa under och koppla bort kontakten till kylfläkten. Har bara testa det första ännu, och det kommer förmodligen visa sig imorgon när jag kommer ut och ska starta upp, efter en lång och kall natt.

Tack för råden, ska testa det du skrivit under morgondagen.
hmm..
Det finns inte nån *sensor*..
Det finns bara din tempgivare till instrumentet, eller möjligen om kylarreläet är trasigt. Tempgivaren ger också info till styrdonet om din kylfläkt bör kopplas på.
Om kylfläkten går när bilen är avstängd så har du med största sannolikhet inte heller sett tempmätaren göra sitt jobb på bilen.
När styrdonet tappar bort tempmätaren så slår den på kylfläkten som sen får stå och gå ett visst antal minuter efter bilen är körd för att säkerställa att den inte kokar.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]