Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elbjorn
Jag har fått starka rekommdendationer att byta oljan i automatlådan vilket jag tänkt anamma. Har någon gjort det tidigare och har lite tips att delge eller är det bara att ringa verkstaden direkt? Jag har även hört att den ska "sköljas ur" ordentligt med ny olja! Någon som gjort detta?
av elbjorn
..ingen som gjort detta...?
av erikeriksson
Hej, har bytt olja på 850 -92 automat. Köp "Heynes" (eller hur det stavas)rep handbok. Man lossar ett oljerör som går från lådan till kylaren, och pumpar ut c:a 2 liter, genom att starta motorn. Man pumpar ut olja tills det kommer bubblor ur röret. Sedan fyller man på 2 liter genom röret som oljestickan sitter i. Detta upprepas 3-4 ggr. Det behövs en medhjälpare som slår på och av motorn. Jag lossade röret vid kylaren isf vid lådan som boken säger. Allt detta kräver lite förberedelser men är inte svårt.
av elbjorn
Tack för tipsen! Rörde du växelväljaren något mellan varven eller?
av erikeriksson
Hej igen, växelväljaren rör man bara på slutet innan man kontrollerar den slutliga oljenivån, gör då enligt instruktionsboken (som följer med bilen).
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]