Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70 2.4T -1999 med ME7 motorsystemet (+elektroniskt gasspjäll).

Åkte till Bilia för att få mina felkoder för ABS-en utlästa. Mekanikern körde in bilen på verkstan och kom ut 30 min senare och sa att det inte gick att få kontakt med styrenheten i bilen för utläsning av felkoder?! Enligt mekanikern hade han testat tre olika system men inget av dem hade fått kontakt med styrenheten. Någon som varit med om detta förut? Är det vanligt att det blir kabelbrott någonstans och att man på så sätt får dessa problem? Hur går kablaget från ODBII-uttaget, går det till styrenheten i motorrummet?

Har ägt bilen i ett år och så vitt jag vet är den inte trimmad, och jag vet inte hur jag kan kolla det heller. Det sker väll ingen lödning när man trimmar på denna årgången utan det sker via diagnostikutaget istället?

Lite tips om hur jag ska gå vidare med felsökningen (för att få igång ODBII-uttaget) mottages gärna! :)

Med vänliga hälsningar
Markus
av raveper
Har läst i andra trådar att det verkar vara dålig kontakt i uttaget men det tycker man ju att bilia skulle veta om. Kanske var en praktikant som var där. :-(O)
om ABS styrenheten är död går det givetvis inte att läsa felkoder från den.
samma sak gäller om det inte finns ström (plud eller minus) till styrenheten, eller om slälva komunikationskablarna är trasiga eler störs av nått.

har du problem med ABS:en så är det säker samma fel detta beror på som anledningen till att det int går att läsa felkoder.

om du lämnat in bilen för felkodsavläsnging , så får du givetvis ingen avläsning om du har desa fel.

men om du lämnat in bilen för felsökning, så ska mekanikern självklart felsöka på problemet (oavsett om han får fram felkoder eller ej)
CarMan skrev:om ABS styrenheten är död går det givetvis inte att läsa felkoder från den.
samma sak gäller om det inte finns ström (plud eller minus) till styrenheten, eller om slälva komunikationskablarna är trasiga eler störs av nått.

har du problem med ABS:en så är det säker samma fel detta beror på som anledningen till att det int går att läsa felkoder.

om du lämnat in bilen för felkodsavläsnging , så får du givetvis ingen avläsning om du har desa fel.

men om du lämnat in bilen för felsökning, så ska mekanikern självklart felsöka på problemet (oavsett om han får fram felkoder eller ej)
Så som jag förstod mekanikern så kunde han inte koppla upp sig mot bilen överhuvudtaget. Jag bad inte få felkoder på själva ABS:en utan ville ha en fullständig utläsning av koder. Antingen så har de lyckats göra fel, t.ex. trott att bilen har annan motorstyrning eller liknande, eller så borde det vara något knas med diagnostikutaget.
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]