- sön 10 maj 2009, 18:00
#287185
Hej, gick igenom bilen idag då jag har haft lite oljeläckage som jag inte vetat var det kommit ifrån.
Hittade 2 slangar som läckte, så dom fixades. Men sen upptäckte jag även att det droppar olja från den mittersta kylaren, precis bredvid där numren är instansade undertill tiill vänster sett framifrån är det ett pyttelitet hål där det droppar ut olja. Det droppar en stund, sen slutar det sen droppar det mera igen.. Verkar mest vara då man kört, sen slutar det igen..
Är detta nåt känt problem? Hålet ser nästan ut som det är "original", men är detta verkligen en oljekylare? Slangen in i denna kylare ser definitivt inte ut som en oljeslang utan snarare av vattenslangstyp.. Är detta ICn eller nån oljekylare, varför är det olja i den om det inte är en oljekylare? Jag tog och gjorde rent med sprit och kletade på lite tätningsmedel så det blev tillfälligt tätt men vet inte hur jag ska fortgå.. I övrigt är motorn helt läckagefri nu :)
Om jag ser rätt är det 3 kylare på bilen, den främre bör vara till AC och nästa olja eller IC och den sista innersta för kylarvattnet väl?
Edit, glömde nämna det är en 94as T5 italiano-modell 2.0.
Hittade 2 slangar som läckte, så dom fixades. Men sen upptäckte jag även att det droppar olja från den mittersta kylaren, precis bredvid där numren är instansade undertill tiill vänster sett framifrån är det ett pyttelitet hål där det droppar ut olja. Det droppar en stund, sen slutar det sen droppar det mera igen.. Verkar mest vara då man kört, sen slutar det igen..
Är detta nåt känt problem? Hålet ser nästan ut som det är "original", men är detta verkligen en oljekylare? Slangen in i denna kylare ser definitivt inte ut som en oljeslang utan snarare av vattenslangstyp.. Är detta ICn eller nån oljekylare, varför är det olja i den om det inte är en oljekylare? Jag tog och gjorde rent med sprit och kletade på lite tätningsmedel så det blev tillfälligt tätt men vet inte hur jag ska fortgå.. I övrigt är motorn helt läckagefri nu :)
Om jag ser rätt är det 3 kylare på bilen, den främre bör vara till AC och nästa olja eller IC och den sista innersta för kylarvattnet väl?
Edit, glömde nämna det är en 94as T5 italiano-modell 2.0.