Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjn
Hej

Min mamma äger en Volvo 850 från 94. Jag upptäckte att vätskan i expansionsbehållaren är helt svart. Jag stoppade ner ett finger för att känna på konsistensen. Den kändes som ren olja. Vad kan det här bero på?
av *pettson*
bjn skrev:Hej

Min mamma äger en Volvo 850 från 94. Jag upptäckte att vätskan i expansionsbehållaren är helt svart. Jag stoppade ner ett finger för att känna på konsistensen. Den kändes som ren olja. Vad kan det här bero på?
Om bilen går som den ska så finns det bara två alternativ.
INGEN oljekanal med tryck i passerar vid en vattenkanal i sej, så nåt oljeläck ut i vattnet utan att det märks rejält går inte att få.
Däremot om man kör turbo så går oljekylaren inuti vattenkylaren och därmed kan den släppa ut olja i vattnet.
Kör man automat så fungerar det likadant med oljekylarn till automaten. Den ligger i ena vattentanken på vattenkylaren.
Nästa alternativ är att nån fyllt på olja i fel hål. Inget illa ment för den delen, men det händer trots allt bland människor då och då.
av bjn
Det är en GLT, alltså utan turbo, med manuell växellåda.

Jag har tänkt att byta ut kylarvätskan och se om oljan dyker upp igen. Vore ju skönt om det vore så att någon bara har hällt i fel hål. Hon har just fått bilen från släktingar.

Tack för svaret.
av *pettson*
bjn skrev:Det är en GLT, alltså utan turbo, med manuell växellåda.

Jag har tänkt att byta ut kylarvätskan och se om oljan dyker upp igen. Vore ju skönt om det vore så att någon bara har hällt i fel hål. Hon har just fått bilen från släktingar.

Tack för svaret.
Jag tycker du ska satsa på en tvätt trots allt. Som sagt det händer fel saker ibland :-)-)
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]