Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av valpensteiner
Hej

Gäller en v70xc - 99 turbo manuell

nån som har haft en xc70 men kraftöverföringsoljud
har en metalliskt knackande som låter mkt högt utanför bilen :( , om man tex åker genom en tunnel
ljudet kommer och går , hörs ibland inte alls spelar ingen roll om jag svänger åt något håll
vet inte om jag inbillar mig men tycker att det har blivit sämre grepp/fäste på snövägar när man står "på" lite :o

jag vet ju att tidigare ägare bara fiskört och knappt aldrig kört på annat än asfalt då han bodde i stan.

kan det vara vinkelväxel ? :arrow: knappast en drivknut då det borde höras vid sväng ..

kanske nån kan tipsa mig om hur gå vidare med detta

/ Tack på förhand
Användarvisningsbild
av CarMan
om det är oljud från vinkelväxeln så borde bilen vara 2 hjulsdriven om du rivstartar på grus.

funkar handbromsen normalt? kan ibland hända att belägen losnar o skramlar omkring därbak
Användarvisningsbild
av valpensteiner
Hej

grus :shock: kan vara svårt att uppbringa nån stans nu , det är ganska snötäckt ute

ja handbromsen funkar ok och den driver faktiskt på alla,,- lite kanske , (att jag tyckte att det drev dåligt sa kompisen berodde på att jag har en Audi quattro med)

men ljudet är otäckt , typ ett stång ljud ,, "pe-ding - pe-ding" hårt slående (stångljud - man slår med en slägga på en järnspett typ ljud :lol: )
ljudet som upp står vid lösa belägg är inget jämfört med detta , folk vänder sig typ 30 meter framför bilen när man kommer och åker

jag fundera om ett broms ok har lossnat och tar i fälgen ?? :o
Användarvisningsbild
av ketto
de där klingande ljudet känner ja igen! Ljudet fortplantar sig i kardanaxeln! Rätt så högt me andra ord!
Själv hade ja problem me min viscokoppling men säger inte att de är ditt problem!

Hade själv glapp i min visco vilket de inte ska va! Så den va historia för min del!

Kan va handbromsbelägg som lossnat, värt att riva isär och inspektera!
Annars kan de va bussningen på momentröret som är dåligt!
Eller viscon eller hylsan mellan vinkelväxel och växellåda!
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]