Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av follo
Hur felsöker man ett svagt halvljus på ett vettigt sätt? Jag har bytt lampa och säkring och ryckt lite i diverse kablar utan att få några ledtrådar. Ljuset är 25 - 50 % av normalt halvljus. Någon som har en idé?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lyser helljuset som det ska?

Spänningsfall kollar du genom att mäta mellan + på batteriet och + på lampan, samma sak på minussidan.
av *pettson*
follo skrev:Hur felsöker man ett svagt halvljus på ett vettigt sätt? Jag har bytt lampa och säkring och ryckt lite i diverse kablar utan att få några ledtrådar. Ljuset är 25 - 50 % av normalt halvljus. Någon som har en idé?
antingen har du ju tappat spänning, eller så har du dålig jord. :wink:
ohm mät jordkabeln till lyset ifråga. Mät även upp spänningen till lyset genom att använda batteriets minus i första mätningen. Och lysets egen minus till andra mätningen.
Om bägge mätningarna visar samma spänningsfel så är felet just i spänningen... :wink: Om det diffar mellan dom olika jordarna så är det den jorden som det visar minst spänning på som ska åtgärdas..
Till sist så har du så stort spänningsfall att stället ifråga borde bli ganska varmt.. kontrollera efter en varm punkt.. :wink:
av follo
Tack för bra och utförliga svar!

Jag hittade till slut en glappkontakt i jordkablarna precis under lycktan. Där sitter det två tåtar på varje sko. En av dessa tåtar på en av skorna glappade, går båda tåtarna till halvljuset? Var det därför ljuset lös lite grann eller berodde det på att det bara var halvglapp :P ?

Svar till Sparkz, helljuset lyser som det skall vilket jag tycker är konstigt för lampan har väl gemensam jord för både hel och halvljus?

Ja ja nu är det fixat i allafall, hoppas jag...
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]