Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BadBoy
hallå där är det lamdasonds lampan som lyser på instrument panelen ser ut va färgen grön röd lr orange är en 850R 97års hjälp mig ??
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Till och börja med så lägger vi detta i rätt forumsdel! Och en tydligare, mer informativ rubriksättning önskas!

//David
av Andersson12345
på vissa volvo räcker det med att nollställa motorn om lamdasondslampan lyser. vs om det ej är lamdasonden som är sönder, plocka då av + polen på batteriet en stund och montera igen. lyser den fortfarande kontakta verkstad.
av *pettson*
volvo har ingen lambdasondlampa.. däremot en lampa som berättar att en felkod satts som kan generera ökade avgasutsläpp. Den är orange med en grön lambdasymbol på. Det finns ett 30 tal koder som kan tända den inkl automatlådan på en bil med sådan. Lambdasonden är EN av dom saker som kan tända den. Oftast är det INTE den som tänder lampan. Läs ut felkoden istället för att nolla bort den eller handla hem saker.. Eller brukar ni börja göra saker baklänges när ni gör andra saker hemma? Alltså i andan köp först kontrollera sedan?
Det är brutalt dyrt att handla hem en massmätare eller lambdasond för att det visar sej att automatlådan slirat lite grand för det var dåligt med olja? Eller att handla dessa saker för att kamaxelgivaren försvunnit en sekund och gjort en motorstörning?
Som sagt.. läs ur det lönar sej i slutändan.
av BadBoy
för det första så är det en manuell byte lamda sonden men lampan lyser en köpte en obd2 kabel till den fast jag kommer inte in i motorn det är bytt motor i den från en V70R års 00 kan det va massmätaren
av *pettson*
BadBoy skrev:för det första så är det en manuell byte lamda sonden men lampan lyser en köpte en obd2 kabel till den fast jag kommer inte in i motorn det är bytt motor i den från en V70R års 00 kan det va massmätaren
Om du inte kan läsa ur koden och eller inte kan/ vill felsöka så kan även vi gissa? Iden med läsning är ju att man slipper gissa på allt som är möjligt och istället kan koncentrera sej på nåt runt problemet som bilen klagar på.
av BadBoy
det klart jag vill lösa problemet men lite svårt när inte obd2 kabeln fungerar kommer inte in i motorn men allt annat kan jag fel söka inget problem han som jag köpte bilen av hade bytt motor i den satt förut en 2,0 turbo maskin i den förstår du mig nu om jag kunde komma in i motorns elektronik så skulle jag inte sitta här och fråga om råd
Användarvisningsbild
av Örnen
Är det inte from årsmodell 98- det sitter OBD2 på Volvo?
Prova lyfta av minuspolen någon minut. Tänds lampan igen så är felet kvar...
Fy på dig inte säga "lambdasondslampa" någe´mer. :D
Användarvisningsbild
av ketto
Örnen skrev:Är det inte from årsmodell 98- det sitter OBD2 på Volvo?
Prova lyfta av minuspolen någon minut. Tänds lampan igen så är felet kvar...
Fy på dig inte säga "lambdasondslampa" någe´mer. :D
Från -96 sitter de OBDII

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]