Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zingo
Finns det "bättre" stötdämpare och eventuellt fjädrar bak till V70 1999.
Hade för ett gäng år sedan en 745 och monterade då "progressiva" dämpare (kan ha hetat något helt annat, minnet kanske sviker...) och de funkade tydligen så att de "justerade" sig själva om man lastade bilen tungt så den inte säckade ihop så mycket i baken.
Det finns ju alternativet att lägga pengar på de justerbara men det känns lite overkill då jag inte lastar tungt väldigt ofta och det ändå börjar bli dax att byta dem.
Någon som har något tips i frågan och kanske tom. har provat någon variant själva?
Läste också i någon tråd som jag inte kan hitta, att fästena som håller dämparna brukar bli dåliga efter en tid, och då kunde man tydligen ersätta dessa med en förstärkt variant som egentligen skall monteras med de justerbara stötdämparna..??
Fjädrarna skiljer kanske inte om man har justerbart eller bara vanliga dämpare, men om någon har provat nån variant här så tar jag självklart tacksamt emot tips i denna fråga också :roll:

Ha en bra dag, och lycka till ikväll kära Svedala!! :-)-)
Användarvisningsbild
av Örnen
Det finns automatisk nivåreglering, innehållande fjädrar, stötdämpare, gummikuddar drygt 5.000kr nytt. Brukar ibland finnas beg på Blocket. Volvonummer 3542 283, 9124 837, 9124 841

Det finns även chassisats s70/v70/850

"För bästa vagnsanpassning är satsen uppdelad i sats för framvagn resp bakvagn (beoende på att i vissa modeller används standardstötdämparna) samt i chassifjädersats och stötdämparsats. Den bakre satsen finns i två alternativ, den ena med nivåreglering och den andra utan nivåreglering..."

Att köpa progressiva fjädrar som blir styvare vid belastning skulle inte jag göra. Monterade sådana på en bil jag ägde men det blev som att köra EPA traktor. Tog bort dem o lämnade tillbaks efter första provturen.

Nivåregleringen brukar ha lång livslängd och framförallt bekvämt och bra om man lastar eller kör släpvagn. Står man still och lastar sjunker bilen ner men efter efter några hundra meters körning har dämparna justerat höjden.
Komforten vid vanlig körning (normallast) påverkas inte utan är i stort sett som dämpare av standardutförande.

Kanske det räcker för dig att köpa nya vanliga standarddämpare. Kommer nog känna skillnad till det bättre.

Jag vet att det har funnits eller finns "insatsfjädrar" som monteras inuti fjädern som då hjälper originalfjädern bli styvare. Vet även att det finns dämpare med utanpåliggande fjäder som förmodligen har samma uppgift. Känner inte till om detta finns till V70, S70, 850 men skulle nog inte rekommendera sådant.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]