Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
Mackansglt skrev:Hur ser specialverktyget för torkfiltret?
Är det samma specialverktyg som för förångaren(evapuratorn)?
Kan man köpa dessa eller tillverka själv?
en plåtbit som passar exakt runt röret, inte för lång och inte för kort, vik den runt röret och skapa en cylinder. tryck sedan in cylindern i kopplingen mellan torken och röret för att spänna ut fjädern i som låser fast torken på röret.
Bild
Användarvisningsbild
av Claes74
-94 9000 2,3T cse skrev:
Claes74 skrev:
ett ac system skall vara tätt!! om sedan några regler säger att det FÅR läcka betyder inte det att det SKA göra det.
Hej
Kan du förklara den där meningen igen. Och vad är tätt för dig?

Om VOLVO säger att det är ok om det läcker ut 15%/år så innebär väl det att det är att betrakta som normalt att AC-systemet gör det. Eller menar du att Volvo bryter mot miljölagarna, ISO-normer mm? Det är naturligt med ett visst läckage.

För mig är ditt ord "inte att det SKA göra det" en ren nollvision som bara möjligtvis en Miljöpartist kan tro på. 8) Det är fullständigt GIVET att ett ac-system läcker. Men visst, det är inte bra, lika lite som att det inte är bra att människor dör i trafiken TROTS att nollvisionen beslutat nått annat...

Ja, jag lämnar denna OT nu. Men det är mycket givande att lära sig i diskussioner o av andras åsikter.

Jo, "Bear", du kan behöva fylla på med jämna mellanrum, detta beroende på att man ej kan skapa ett fullständigt tätt rum o definitivt inte massproducera dessa till en massa olika biltillverkare.

Mvh
Känsligt ämne det här tydligen, åker du in till handlaren med ditt kylskåp och fyller vartannat år oxå???
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]