Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
För några dagar sedan började bilen rycka helt plötsligt, förmodar att den misständer av någon anledning.
Uppstår när jag gasar och inte när bilen står på tomgång eller om jag gasar på tomgång händer ingenting, men i alla hastigheter vid alla varvtal.
Oregelbundet som fan, men kan max köra 1km utan att det rycker, körde hem till växjö från jönköping med ryckande i princip hela tiden, på raksträcka var det väl lite mindre men ändå.. Ryckningarna har stigit gradvis, kunde köra en hel dag utan ryckningar dagen efter det hade börjat men nu är det hela tiden.

Hursomhelst, har bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor.. Utan resultat.
Har fått tips om att jag kanske bör byta Spjällhuskontakt.. Men tänkte om någon annan vet nåt som kan vara intressant?

Tacksam för svar... :)
Senast redigerad av 2 coldhand, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Rycker det mycket, verkar iof på din beskrivning som den rycker ordentligt ?.

Om ryckningarna är små kan det ev vara ac-kompressorn som gör detta, prova att köra med ac avstängd och se om det blir skillnad.
Användarvisningsbild
av coldhand
jojjeblom skrev:Rycker det mycket, verkar iof på din beskrivning som den rycker ordentligt ?.

Om ryckningarna är små kan det ev vara ac-kompressorn som gör detta, prova att köra med ac avstängd och se om det blir skillnad.
Du... Det spelar ingen roll hur AC'n står.. MEN på senare tid har jag upptäckt att när jag slår på AC'n så stjäl den kraft av bilen, märkbart, står jag på tomgång så går bilen ner i varv och låter annorlunda och det blir inte samma "drag" i bilen med AC'n på som när den är av... Kanske har ett samband? :/

Fast o andra sidan rycker det ganska rejält :(
Användarvisningsbild
av coldhand
jojjeblom skrev:Brukar märka ganska tydligt på min 854 när ac-kompressorn slår till, blir små ryckningar då.
Hm okej, skumt bara för det har inte varit så innan när jag har slagit på AC.. men det sägs ju vara normalt..
Får väl testa byta spjällhuskontakten iallafall så fåer man väl se..

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]