Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

undra om koppligen börjar ge sig på min 850?

Min koppling tar väldigt högt upp, så det är inte mkt att spela med foten så det blir väldigt ryckigt när man växlar, Men kopplingen fungerar ju, den slirar iallfall inte ännu har inte märkt att varvmätaren stiger om jag åker i en backe,eller om jag lägger i 5:an i 50km/h och trampar gasen i botten, då stiger varvmätaren sakta och hastighetsmätaren stiger som vanligt. Tänkte om detta är ett symtom på dålig koppling och om den kommer att hålla ett bra tag till?
av *pettson*
aldorgan skrev:undra om koppligen börjar ge sig på min 850?

Min koppling tar väldigt högt upp, så det är inte mkt att spela med foten så det blir väldigt ryckigt när man växlar, Men kopplingen fungerar ju, den slirar iallfall inte ännu har inte märkt att varvmätaren stiger om jag åker i en backe,eller om jag lägger i 5:an i 50km/h och trampar gasen i botten, då stiger varvmätaren sakta och hastighetsmätaren stiger som vanligt. Tänkte om detta är ett symtom på dålig koppling och om den kommer att hålla ett bra tag till?
Åk på treans växel ca 70km/h.. samtidigt som du flippar på kopplingen så trampar du gasen i botten. Du gör alltså som en rivstart i 70 km/h.Klarar den detta utan att slira nåt nämnvärt när den greppar igen så är den okej. Slirar den ordentligt är det bytesdags..
av *pettson*
aldorgan skrev:tjena pettson! Jag har nu idag gjort så som du skrev och det tar inte lång tid innan den greppar så jag behöver kanske inte byta koppling nu isåfall då. Men hur länge kan man köra på den här tro?
Kör på den du har tills bilen beter sej illa.. Antingen låter det illa eller så slirar det ..

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]