sethha1 skrev:Jag har problem med en startmotor som verkar dra åt h.....e för mycket ström.
Hur går jag tillväga för att på ett smidigt sätt ta loss den och rengöra/smörja upp den?
Du berättar ju inte vilken bil du har eller vilken modell. Men det här går att göra på alla modeller UTOM dom med EGR.
Lossa batteriets minus..
Lossa dom två bultarna från växellådshållet
Ta bort slangen mot spjällhuset..
stick in armen under insuget och lossa muttern till elen på solenoiden..NOTERA HUR MÅNGA KABLAR DU HAR.. Missar du kan du få problem senare..
dra ur kabelskon som är till tillslaget.
Lossa bakre fästet ifrån blocket med lämplig nyckel.
ta och skjut startmotorn lite bakåt och lyft sen fram den samma väg du stack in armen.
Vet du inte hur en startmotor är uppbyggd skruva inte med den. det kostar dej en ny då i slutändan...
Vet du hur den är gjord så smörj lager och växellåda. Kontrollera kolen.
Lämna annars in den för just uppsmörjning.. Det bör en firma klara på runt 20 min och det bör inte kosta många spänn..
Återmontera den med bakre fästet lite löst på startmotorn. Skruva dit startmotorn med dom främre bultarna..
skruva dit den bakre bulten i blocket..
skruva nu som först åt dom två muttrarna på startmotorns fäste så att den är tajt mot startmotorn..
fäst upp elen GLÖM INTE NÅN KABEL.. för även kylfläkten tar el härifrån.. och det är nåt som många missat att då ta med den sista kabeln så går inte kylfläkten sen..
sätt dit tillslagskabeln..
återmontera luftslangen..
voila.. bilen är körbar..