Anteandre skrev:Mitsubishi gör lådorna det hade jag ingen aning om. Jag kör själv också med redline .När jag tappade oljan fanns det inget spån i lådan så det är ju postivivt, jag tyckte bara att det var lite underligt att det kom lite vinljud efter bytet.Vad är det för skilland på redline olja och gm:S olja, tänkte mest på viskositeten?
Passar 01:ans låda i 850:in? Är lådan allså från en N eller den äldre v70:in,,,dom bytte väl -01 eller var det -00?? ?:-/
Först av allt.. Mitsubishi tillverkar inte lådan/lådorna. MEN dom konstruerade M56 lådan som är grunden för alla dom andra. Volvo utvecklade en variant av *Remjohan* alltså en steglös låda som har ett stålband i sej som en evighetsöverföring. Den lådan byttes med mitsubishi mot den här lådan. Det var omtalat i tidningarna. Volvos tekniker ändrade smådetaljer och sen presenterade man *världens kortaste 5 växlade låda*.. Inte mycket som var volvos alltså. Problemen som mitsubishi hade med synkringarna på tvåans växel tog man med sej in i volvo 850. Det är därför volvo aldrig har jobbat inuti sina lådor och heller aldrig sålt delar till innanmätet. Det är som sagt för att dom faktiskt inte på verkstadsnivå nånsin avsett att göra jobb i lådan på yttre verkstäder.
Skillnaden mellan redline och andra oljor som t.ex syncromesh är att syncromesh är en ljuddämpande olja likväl som den är bra och smörjande. Redline oljan tål rejält med stryk men tyvärr så går ljud igenom oljan på ett annat sätt. Olika oljor leder alltså ljud på olika sätt. Det fungerar likadant i motorer.
Jag har en växellåda ifrån N serien. Om jag inte missminner mej så går det bra till och med 02 då dom byter delning på splinesen på ingående axeln. Sålänge vi har samma splines passar lådan utmärkt. Det man måste göra är två saker. Det ena är att slavcylindern på utsidan inte längre finns där utan den är inuti lådan istället, precis som på 98 års modell av V40. Så antingen byter man slang från kopplingcylindern eller så konverterar man. Nästa sak är att jag som kör 94 har hastighetsgivaren på lådan. Det konverterar man genom att ansluta hastighetsmätaren till vänster framhjulsgivare för ABS. Det är samma tandindelning så hastigheten stämmer utmärkt (det är så volvo gjort 1996 för att skippa givaren i lådan).. Så som sagt lådutbudet blir större när man vet tricksen..

-)