Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Även axelmuttern ska fettas in när man sätter på den.

Edit—/ I Volvos verkstadshandboken står att män även ska använda skruvlim (den blåa linjen på bilden) vid ditsättningen av drivaxeln. Jag tror att det rekommenderades på grund av ett missljud som annars kan uppstå. Den här gången använde jag bara Locktide blå.
IMG_3062.jpeg
IMG_3062.jpeg (492.53 KiB) Visad 2063 gånger
Tror att det finns inte många som gör detta med skruvlim och jag hörde också att det kan vara svårt att få ut axeln nästa gången om man använder fel eller för mycket skruvlim. Förra gången använde jag den röda skruvlim och fick ändå ut axeln. Man gör bara en smal linje med skruvlim.
Skruvlim anses numera som no-no, blir nästan omöjligt att få ur axeln nästa gång. Jag har använt blå loctite en gång, den släppte i och för sig snällt.
De flesta fettar bara in splinen numera. Man får väl stå ut med ett klick när man backar. Det är inte ett fel, det är en egenskap, som Volvo-verkstan brukar säga :-D

Tusan, har nu filtrerat oljan (igen) och hittar mer "grus" :-/
Är det någon här som har användning för mini-grillkol? :party:
I morgon tänker jag skicka in USB-inspektionskameran via avtappningshålet och kolla hur oljesilen mår. What could possibly go wrong? :-D
Edit: Gick inte. Man kan se silen men icke undersidan eftersom den sitter för nära botten på tråget
Funderar allvarligt på att installera oljetryckmätare. Lär få dras med kontaminerad olja under överskådlig framtid och har ingen lust att ta ner tråget för att kolla silen.. :bored:
Blir trångt att få plats med både tryckgivare och tryckvakt framför motorn, måste hitta något smart T-rör.
.
_grillkol.jpg
_grillkol.jpg (104.05 KiB) Visad 2039 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
OK man hoppas det inte bytts ut under årens lopp. Och att ägaren inte vill ha för mycket för dom. Men köper jag dom så ska de på till hösten med nya leder och bussningar. Jag kommer nog behöva gå igenom bussningarna på bilen och se inget är slitet (det är det säkert), men tid finns inte då jag kör bilen dagligen men den är ostabil på vägen man får hålla i ratten ordentligt.

Det kan ju förstås vara där bak som nåt är slitet (förmodligen är allt slitet), men tror alla fyra hjul behöver en inställning. Dock slöseri att göra en sån innan man vet allt är i skick.
DennisCA skrev: tor 24 apr 2025, 10:57 man får hålla i ratten ordentligt.
Inre bussningarna i bakaxeln har aluminiumhus ihopbultade med stål, korroderar snabbt om man inte rostskyddar regelbundet
Även de yttre kullederna rostar och blir glappa med tiden..
Bakre stötdämparna håller bara typ hälften så länge som de fram.
Jag bytte de fyra gummikuddarna som håller subframe för några år sedan, vet inte om det gjorde så stor skillnad. Kanske. Det lär finnas förstärkta bussningar, det visste jag inte då. Ger antagligen bättre riktningsstabilitet till priset av sämre komfort..
Sen är säkert fräscha länkarmsbussningar fram alltid bra för riktningsstabiliteten.
Glappfria spindelleder, inre och yttre styrleder likaså :-)
Fettet på kuggstången i styrservot avdunstar efter sisådär 20 år, sen lär väl drev och kuggstång slitas rätt snabbt. Faktiskt rätt lätt att smörja men man får ta av vänster damask och ratta fullt höger.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]