- tis 29 nov 2022, 12:51
#1521198
Hej!
Har lyft frågan tidigare, men problemet är fortfarande inte löst.
Det är möjligen ett eller två fel.
Denna gång utgår jag från startmomentet.
9 av 10 ggr (eller mer) måste startnyckeln vridas två ggr till startläget innan bilen startar.
Första gången går bara startmotorn runt (även om det försöket pågår länge) - bilen tänder inte.
Andra gången startar bilen direkt.
dvs det spelar ingen roll om startmotorn går runt få varv första försöket eller många varv.
eller om det finns väntetid, mellan tändningsläget och startläget - (bränslepumpen får möjligen gå en stund)
Men vid andra start försöket tänder den direkt.
Detta upplevs inte direkt som ett problem, men är ändå irriterande.
(på slutet har det inträffat att inte startmotordrevet skjuts ut tillräckligt långt - utan startmotorn bara skorrar)
Men det är en annan utmaning....)
Det andra problemet visar sig inte ofta - sällan eller aldrig på vintern.
Uppstår vid främst varm väderlek.
När motorn blir belastad börjar den bluddra / gå dåligt på tomgången och ibland stanna.
Ibland är den svårstartad efter detta inträffat - men ofta startar den direkt och går på alla cylindrar. (men som sagt inte alltid). Problemen blir tydligare när t.ex. AC:n startar eller drar en släp med last. (husvagn bara att glömma)
Ett lösning som gjorde saken bättre, var när bränsletrycksregulatorn byttes. (trodde att problemet skulle lösas helt - men så blev det inte) Dock blev det mycket bättre.
Tankarna finns alltid - är den begagnade bränsletrycksregulatorn helt ok? (eller måste man köpa en ny för mycket pengar...)
Nu funderar jag - kan tändspolen vara en orsak?
När den blir varmare fungerar den sämre?
Sedan passerade jag ett relä på tradera Relä kylfläkt De skriver "Detta relä kan förorsaka driftproblem som ryck, motorn stannar osv när man kör om det är trasigt även fast fläkten fungerar. Bränsle spridarna jordar via detta relä." Är det bara svammel, eller ligger det något i detta?
Går verkligen jordningen till spridarna genom detta relä?
Har lyft frågan tidigare, men problemet är fortfarande inte löst.
Det är möjligen ett eller två fel.
Denna gång utgår jag från startmomentet.
9 av 10 ggr (eller mer) måste startnyckeln vridas två ggr till startläget innan bilen startar.
Första gången går bara startmotorn runt (även om det försöket pågår länge) - bilen tänder inte.
Andra gången startar bilen direkt.
dvs det spelar ingen roll om startmotorn går runt få varv första försöket eller många varv.
eller om det finns väntetid, mellan tändningsläget och startläget - (bränslepumpen får möjligen gå en stund)
Men vid andra start försöket tänder den direkt.
Detta upplevs inte direkt som ett problem, men är ändå irriterande.
(på slutet har det inträffat att inte startmotordrevet skjuts ut tillräckligt långt - utan startmotorn bara skorrar)
Men det är en annan utmaning....)
Det andra problemet visar sig inte ofta - sällan eller aldrig på vintern.
Uppstår vid främst varm väderlek.
När motorn blir belastad börjar den bluddra / gå dåligt på tomgången och ibland stanna.
Ibland är den svårstartad efter detta inträffat - men ofta startar den direkt och går på alla cylindrar. (men som sagt inte alltid). Problemen blir tydligare när t.ex. AC:n startar eller drar en släp med last. (husvagn bara att glömma)
Ett lösning som gjorde saken bättre, var när bränsletrycksregulatorn byttes. (trodde att problemet skulle lösas helt - men så blev det inte) Dock blev det mycket bättre.
Tankarna finns alltid - är den begagnade bränsletrycksregulatorn helt ok? (eller måste man köpa en ny för mycket pengar...)
Nu funderar jag - kan tändspolen vara en orsak?
När den blir varmare fungerar den sämre?
Sedan passerade jag ett relä på tradera Relä kylfläkt De skriver "Detta relä kan förorsaka driftproblem som ryck, motorn stannar osv när man kör om det är trasigt även fast fläkten fungerar. Bränsle spridarna jordar via detta relä." Är det bara svammel, eller ligger det något i detta?
Går verkligen jordningen till spridarna genom detta relä?