- tis 23 apr 2024, 16:03
#1576818
Hej!
Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en S70 GLT -97. Precis slagit om till 31000mil och går underbart. Den var rätt dåligt skött när jag skaffade den så mycket är bytt på den.
Dock har den helt plötsligt börjat bli grinig vid start. Aldrig när den har t ex stått över natten, men när den är varm. Tändstift är bra, ny fördelare och rotor. Soppapumpen går en kort stund när man vrider på tändningen. Relät ”ser” bra ut.
Det är tryck i fuelrailen. Jag har inte mätt upp trycket, men när bilen är varm och har stått ett tag så är det bra tryck när man öppnar ventilen i sidan på railen. Inga missljud eller annat.
Så vid start varm låter den som vanlig men tänder inte riktigt låter det som. Den puttrar 1-2sek för att sen dö. Alltid på andra startförsöket så går den ingång direkt och går klockrent. Jämn tomgång och går hur bra som helst körmässigt.
Jag har kollat tändningslås/antennring samt sprayat och kollat kablar där. Ser inget konstigt där.
Inga felkoder finns, men om t ex vevaxelgivaren skulle vara kass så kanske ingen felkod sätts?
Kamaxelgivaren känns kanske långsökt eftersom bilen går bra för övrigt?
Börjar bli tom på idéer och vill inte byta massa saker om det inte behövs
Video på problemet:
Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en S70 GLT -97. Precis slagit om till 31000mil och går underbart. Den var rätt dåligt skött när jag skaffade den så mycket är bytt på den.
Dock har den helt plötsligt börjat bli grinig vid start. Aldrig när den har t ex stått över natten, men när den är varm. Tändstift är bra, ny fördelare och rotor. Soppapumpen går en kort stund när man vrider på tändningen. Relät ”ser” bra ut.
Det är tryck i fuelrailen. Jag har inte mätt upp trycket, men när bilen är varm och har stått ett tag så är det bra tryck när man öppnar ventilen i sidan på railen. Inga missljud eller annat.
Så vid start varm låter den som vanlig men tänder inte riktigt låter det som. Den puttrar 1-2sek för att sen dö. Alltid på andra startförsöket så går den ingång direkt och går klockrent. Jämn tomgång och går hur bra som helst körmässigt.
Jag har kollat tändningslås/antennring samt sprayat och kollat kablar där. Ser inget konstigt där.
Inga felkoder finns, men om t ex vevaxelgivaren skulle vara kass så kanske ingen felkod sätts?
Kamaxelgivaren känns kanske långsökt eftersom bilen går bra för övrigt?
Börjar bli tom på idéer och vill inte byta massa saker om det inte behövs
Video på problemet: