Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hermanlol123
#1543479
Tja, har en s70 97 som jag köpte billigt av en polare. Bilen hade stått i några år och hade flera problem men nu är dem flesta fixade .
Det jag har kvar är att handbromsen knappt tar på höger sida. Vänster tar hur bra som helst. Nya backar sitter på båda sidor och på höger är vajern också bytt men får den ändå inte att ta nog. Något som vet vad som kan strula. När jag bytte vajer rengjorde jag även expander så den verkade iaf schysst. Och ja jag har provat spänna på alla möjliga sätt för att få den att ta nog. Alla råd och ideer uppskattas
Mvh Herman :-D
av hermanlol123
#1543482
Har justerat så att hjulet är låst sen dragit tillbaka några hack så det snurrar lätt. Även provat att justera så att hjulet är låst sen dra tillbaka så det fortfarande är motstånd när man försöker snurra hjulet sen när jag drar handbromsen så kan man fortfarande snurra hjulet
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1543485
Hm.. prova släpp på wiren på vänster sida, och släpp på spakjusteringen, och sen justera höger sida så det nyper, släpp lite, gör samma på vänster, och sist justera spaken.

Eftersom du bytt wire antar jag att du har kontrollerat att bryggan som balanserar dom 2 wirarna ligger rätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543487
Du måste först släppa vajern (vajrarna?) vid spaken så vajrarna är helt slacka och att bromsbackarna ligger mot "klacken" i bromstrumman. Sedan justerar man backarna tills dom låser (kan vara måånga varv) och sist justerar du vid spaken hur högt spaken ska "ta". Det är det (och endast det) den justeringen är till för.
av Erik Å
#1543499
Kolla att det inte har blivit en kant intill spåret som backarna går mot inne i trumman. Då kan det bli så att när man justerar så ligger backarna uppe på kanten men sen hoppar de ner i spåret och och plötsligt är backarna alldeles för "löst" justerade och tar absolut ingenting trots att expandern är fullt utvikt..
När man har loss skivan så slipar man lämpligtvis lite inuti trumman så att ytan blir slät och eventuella kanter försvinner.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543551
Kom på en sak, vet inte exakt hur det ser ut på 850. På äldre modeller (1/2/7/900) sitter det bleck som håller in backarna mot skölden. Med åren blir dessa "slappa" av rost och ålder. För att "motarbeta" detta sätter jag alltid fjädrarna på baksidan (även den stora "cirkelfjädern") så hjälper fjädrarna till att hålla backarna stadigt på plats. Dom vill gärna "vika" sig utåt annars och då blir det svårare att justera rätt. Jag vet faktiskt inte hur dom satt från början, men under åren har jag sett båda varianter men jag sätter alltid fjädrarna på insidan. Rätt monterat och justerat (backarna mot stoppklacken) behöver man aldrig byta handbromsbackar. Dom håller 10000-tals mil, om det sköts och justeras rätt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1543570
Det är fjäder-bleck på 85x70 också, dom bör man byta med lite jämna mellanrum. Kommer inte ihåg hur dom sitter på 7/900-serien, men på 85x70 är det bara 1 bult som håller fast blecken, så är ju "pissenkelt" att byta :-) Kostar inte många kronor heller.
av Erik Å
#1543584
Kolla också att främre backens nedre ände inte har nött ett spår på framsidan av "järnklossen" längst ner. Om den har gjort det så får man skumma fenomen med att backarna inte går tillbaka utan kilar fast mot trumman och har sig.. men det kanske är först vid 50k som sådana problem börjar dyka upp :-D
Klossen går att fila plan, sen funkar det fint igen :-)
Och slutligen, kolla att de fyra "glidknopparna" på bromsskölden inte är rostiga, de är dessa som backarna glider mot, förutom fjäderblecken som diskuteras ovan..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543593
Lucif3r skrev:Det är fjäder-bleck på 85x70 också, dom bör man byta med lite jämna mellanrum. Kommer inte ihåg hur dom sitter på 7/900-serien, men på 85x70 är det bara 1 bult som håller fast blecken
Det är 2 skruvar på varje på 1/2/7/900, dom sitter i skruvarna till bromsskölden och hållaren för hjullagren med mutter på baksidan. Kan vara ordentligt rostigt.
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara motorn f&o[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]