Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av britt5
#1543362
Fläkten tänds inte när AC slås på och inte heller när kylvätsketemperaturen når 216F (jag tror att det är då den ska slå på)

Nu har jag undersökt reläet och reläet blir definitivt 12v konstant, och jag har också anslutit de röda och gröna fläktströmledningarna till batteriet direkt och fläkten slås på https://19216811.cam/ https://1921681001.id/ .

Så fläkten är bra och reläet har ström - hur kan jag testa själva reläfunktionen?

Verkar konstigt att både AC- och kylvätsketemperaturingångarna till reläet inte fungerar.
Senast redigerad av 1 britt5, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1543375
Mät spänningen på de två styrsignalerna till relät, enligt Haynes-manualen ska de vara yellow och yellow/white. Det är i alla fall de två tunna ledningarna. Båda kommer direkt från motorstyrningen
Den ena signalen ger lågvarv, den andra högvarv. Det framgår inte av Haynes-schemat vilken som är vilken och inte helt klart om de är "aktivt låg", ser ut att vara så enligt schemat..
Så antagligen har dessa 12V när fläkten ska stå still och så blir först den ena och sen även den andra 0V när fläkten ska gå.
Om styrsignalerna och matning finns men reläet inte drar så är relät trasigt.
Om ingen av styrsignalerna dras låg så ligger felet i motorstyrnings-ECU:n, kablage eller kontaktdon..
Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]