Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520694
Hej,

25-30.000 låter väl rimligt för motorrenovering och det blir högst troligen en gammal V70.
Det ska vara en "normal" bruksbil med lite extra under huven.

Tänker 400whp på E85.. Antar att det räcker med H-profil stakar, grenrör, turbo, spridare, kammar och möjligtvis en kraftigare bränslepump?
Avgassystem bygger jag själv.

Behövs ARP bultar för ramlager och topplock?

Somsakt så blir det Maxxecu. Grovmappar själv och finjusterar sen i bänk så där tror jag inte det blir allt för dyrt.

Edit;
Försöker ta reda på om det går bra att ta 400whp ur 2.4t eller 2.5t motorerna med tanke på hållbarheten eller om det måste vara T5. Om någon kan svara på det vore jag tacksam.

Mvh.
#1520717
ARP behövs inte.

Det går att ta ut den effekten ur ett 83mm block, men då lär man se till att hålla ner mottrycket och inte gå på för hårt med cylindertryck på lägre varv. Men även då är det inte 100% att det håller.
#1520719
Tackar för infon.

Laddtrycket går väl att rampa men hade tänkt bygga en motor som jag inte skulle behöva vara så "försiktig" med just på låga varv.

Hur är det om man "schimsar" mellan cylindrarna på ett 83mm block, vågar man då ladda på på låga varv eller är det bara att glömma och leta efter ett 81mm block istället?

mvh.
#1520745
Att schimsa är ingen garanti då det ofta är själva cylinderväggen som spricker. Att schimsa stadgar upp cylinderväggarna lite i toppen på loppen. Vill man köra 83mm och vara säker så är det Darton-foder som gäller. Osäker på pris, men fodren i sig kostar över 1000 dollar så 15000 monterat och klart lär inte vara omöjligt.
#1523433
Hittade lite info..

The Volvo S70/V70 engine program has been
extended by more turbocharged variants.
The B5234T3
Replaces the B5234T4 and the B5234T5 fitted
to the Volvo 850R.
B5234T3 has the following modifications
compared to B5234T:
New turbocharger (TC) with larger intake
area.
New reinforced pistons and piston ring
package.
Control module with new software.
Performance
Maximum torque is 330 Nm (243 lb.ft.) and is
reached between 2700 - 5100 rpm.
Maximum output is 176 kW (240 bhp)
obtained at 5100 rpm
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]