Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielLindsten
#1514218
Lyckades inte få någon rapport om jag bara körde obd2 standard och motronic. Däremot när jag körde full scan fick jag det. Tändningslåset är trasigt. Finns inga nya att få tag på från volvo. De är slut och tillverkas inte mer fick jag som svar på bilia i stan. Så jag startar bilen med skruvmejsel i kontakten. När jag läste koderna hade jag inte nyckeln i tändningslåset, immobiliser och vgla kanske har med det att göra. Jag kan radera alla felkoder, köra en sväng och se vad jag får tillbaka.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1514279
Lucif3r skrev:Fungerar dock inte om det är en 10V med Fenix5.2 styrsystemet.
Jag tror jag vet varför du inte får kontakt med Motronic, @Lucif3r var inne på det.

Jag tog nu mig friheten att checka upp ditt regnummer, kollade antal kW och jämförde med annan bil på blocket, du har en 144hk verkar det som
På en 1998 betyder det 10V motorn och i så fall Fenix styrsystem, alltså är det då blinkkoder på din bil.

Din nya ELM 327 v1.5 med dubbla kretskort är i.a.f. värd att sälja, om du inte vill ha den kvar för släcka servicelampan och skanna ABS’en & kringinstrumenten som du funnit med “ full scan”.
Du bör få igen pengarna, eller så kan du hyra ut den ;-)
Senast redigerad av 4 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1514282
DanielLindsten skrev:.... Tändningslåset är trasigt. Finns inga nya att få tag på från volvo. De är slut och tillverkas inte mer fick jag som svar på bilia i stan. Så jag startar bilen med skruvmejsel i kontakten.......
Aha, men om du får ordning på bilen(synd vore annars på din lågmilare) så kanske ett begagnat tändningslås vore ett alternativ, vill man så går det kanske att få tag på nytt via nätet?
av Erik Å
#1514744
Svanis skrev: tis 02 aug 2022, 10:18 Denna köpte jag:
https://www.fruugo.se/v15-obd2-elm327-d ... gKHpvD_BwE
Tusan, "check engine" tändes i dag och min gamla OBDII-läsare har gett upp.. Bilen går finfint men när man släpper gasen och frikopplar så droppar varvtalet till ca 650 innan det hämtar sig, man känner hur bilen skälver till. Sen vill det gärna ligga på typ 900-1100. Misstänker att evap purge valve inte stänger.. Eller så är det något helt annat, vill bra gärna veta vad det är för felkod.

Om man beställer ELM327-modulen från fruugo, drabbas man då av avgifter för moms, tull, postpaket och tullverkspersonalens semesterersättning? :-D
Var hittar man lämplig (och helst billig) app för att scanna felkoder (V70 mk1 -00 plus androidtelefon)?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1514748
Erik Å skrev: fre 07 okt 2022, 22:48
Svanis skrev: tis 02 aug 2022, 10:18 Denna köpte jag:
https://www.fruugo.se/v15-obd2-elm327-d ... gKHpvD_BwE
Tusan, "check engine" tändes i dag och min gamla OBDII-läsare har gett upp.. Bilen går finfint men när man släpper gasen och frikopplar så droppar varvtalet till ca 650 innan det hämtar sig, man känner hur bilen skälver till. Sen vill det gärna ligga på typ 900-1100. Misstänker att evap purge valve inte stänger.. Eller så är det något helt annat, vill bra gärna veta vad det är för felkod.

Om man beställer ELM327-modulen från fruugo, drabbas man då av avgifter för moms, tull, postpaket och tullverkspersonalens semesterersättning? :-D
Var hittar man lämplig (och helst billig) app för att scanna felkoder (V70 mk1 -00 plus androidtelefon)?
@Erik Å
Inga extra avgifter blev det, men på din 00:a ska v2.1 av ELM327 funka.
Jag har en ny v2.1 till övers, jag fick den fellevererad, ska bara prova imorgon att den funkar så kan du få den.
Appen Torque hade jag först, sen köpte jag PRO versionen av Torque.
image.jpg
image.jpg (2.56 MiB) Visad 475 gånger
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]