Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1514088
Hej
Ska byta stabilisatorstag fram på min s70.
Hur ska man ha bilen? Ska båda sidor stå på pallbockar för att avlasta eller kan man ta en sida i taget , men får då för mig att det belastar krängningshämmaren och det skulle kunna krångla till det , när man ska montera ihop?

Någon som har bra tips och koll ?

Mvh Roger
#1514101
Lyfter du en sida så spänner krängningshämmaren rejält. Lyfter du båda samtidigt så spänner det i alla fall eftersom hämmaren sitter fast i sina gummiblock
Men om du lyfter ena sidan, tar av hjulet, lägger klossar under spindelled eller bromsskiva och sen släpper ner så är staget obelastat.
Om man har kvar domkraften så kan man finlira med höjden tills stagets skruvar flyter fritt i hålen.
Jag kör med min favoritmetod, en gammal bromsskiva som jag monterar bakockfram i stället för hjulet. Sen en stapel med trädgårdsplattor under som skivan får stå på..
En del här tycker att jag är knäpp :-)
viewtopic.php?f=16&t=51886&p=1345505#p1345505
#1514152
Jag bytte mina för ett par månader sedan. Pallde upp bägge sidor på pallbockar. Då gick det utan större problem att få loss dom och sätta dit dom nya. Om det spänner lite kan man pressa krängningshämmaren åt rätt håll för att få den att släppa.
Muttrarna satt dock rätt hårt, men dom släppte till slut...

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]