Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
#1507936
Har nu bytt en del saker och inte provkört emellan, i avvaktan på leverans av det sista ABS:en, men det var väl dumt nu i efterhand.

10500mil på mätaren på denna.

Tar den långa versionen här, så inget moment jag utfört (tycker är irrelevant) undanhålls.

1.
-Luftfilterbox plockades ut för att ge plats.
-Bytte till ny fördelare / rotor.

2.
-Fläktpaketet samt databoxar med låda, plockades ut för att ge plats.
-Kylslang termostathus lossades veks undan för att ge plats.
-Styrservopump/-behållare lyftes upp på motor för att ge plats.
-Generator byttes ut till ny med ny rem till denna.

3.
Hade tråkigt och gick igenom de kontakter jag kunde finna/komma åt, i förebyggande med vaselinspray.

4.
Monterade renoverad ABS-styrenhet.

5.
Återmonterade allt demonterat.

Provkörning 2mil, med mellanstopp på macken, inga missljud noterades, gick som en dröm.
Det enda ljud som den motorn normalt ger är ju det där vanliga 5-cylindriga påtagliga avgasljudet (för bilar utan turbo).

Men nästan hemma 1km kvar vid rödljusstart insågs ”missljud A”, typ tickande, spikande.
(Påminde om min 1:a bil Escort med sliten motor med ventiltickande)

-Körde in på tomten, poppade huven lyssnade efter missljud utan höra nåt, hoppade in körde ut hann 20meter tickandet återkom, backade in på tomten igen
-Poppade huven igen utan finna tickande ljud, däremot fann jag ”missljud B” kring generator och det som remmen driver, med okänd doft av värmepåverkan(troligen nya generatorkomponenter)
Ljudet svårförklarat, ”missljud B” var släpljud typ.
-Stängde av motorn.

Funderade på om motorn blivit överhettad/om luftficka fanns kvar.
-Klämde/pumpade på kylslangen liksom vid återmontaget tidigare.

Vred nyckel läge 2 då ”missljud C” noterades, brummande ljud (har ej minne av det)
-Trodde fläkten var halvdefekt kontrollerade fläktkontakter/-relä
-Fann ljudet kom från komponent som troligtvis kallas tomgångsmotor?
Den vibrerade ordentligt, men kanske den alltid gjort, fast bör väl vara stopp på om motorn ej är startad?

Skulle efter 15min visa grannen ”missljud B” kring generator men nej inte infann det sig, när man ska visa.

Lät bilen svalna, tog ny provtur 1tim senare, går bra (men kan inte acceptera missljud som kan utvecklas till skada).
-”Missljud A” kvarstår under färd, men ej stillastående vid påverkan gasvajer.
-”Missljud B” infann sig ej igen, ej heller den obekanta värmedoften.
-”Missljud C” kvarstår men är väl snarare ett ljud (fastän borde ej gå om inte motorn går)
72FD5E8C-1CEF-41A1-B223-7150B892F246.jpeg
72FD5E8C-1CEF-41A1-B223-7150B892F246.jpeg (584.47 KiB) Visad 955 gånger
Antar någon kontakt jag lossat/sprayat är felet, kamgivaren kanske, borde väl vara den som bl.a. förreglar tomgångsmotorn?
Då kanske motorn nu går i felsäkert läge och spikar?

Inga felkoder förekommer.
#1508024
Jag tror jag vet hur ABS-enheten låter, men visst är det en möjlighet.

Om det är ljudet du menar som ABS får till vid halka, så är det inte det ljudet jag hör.

Har haft annat för mig idag, men kan ta en provtur med annan förare imorgon, så kan jag sitta bredvid med laptopen i knäet, så VOL-FCR kan läsa ut live-värden, då kan jag kanske utesluta det.
#1508043
Det är inte så att rotorn skaver mot kontaktpinnarna i fördelarlocket på något sätt? Skulle ju kunna bli värre då den blivit varm..
På min gamla V70 hör jag ibland ett rätt tydligt ventil "plingande" en stund efter att man startat med halvljummen motor. Är knäpptyst vid kallstart likaså när motorn är varmkörd.
Jag försöker låta bli att lyssna :-D
#1508049
Ang. missljud B, lossa på spännaren och snurra på spännarhjulet, samt generator, servo och ac hjulen, och lyssna om du kan höra något glapp eller lagerljud. Även axialt glapp kan ge missljud,
inte helt långsökt även "doft" om remmen tvingas gå "snett" på något hjul.

Inget felsäkert-/limp home-läge ska kunna orsaka spikningar eller andra konstiga ljud. Det läget är ju till för att just rädda motorn från allt som kan skada den(t ex sprutar in betydligt mer bensin än vanligt för att motverka just spikningar, backar tändningen, ersätter sensor-värden med "worst-case"-värden osv). Däremot är det givetvis inte säkert att felsäkert läge trollar *bort* missljud som fanns där innan, men det är ju en annan sak...
Det är istortsett bara 3 saker man vanligtvis, men inte alltid, märker på bilen i felsäkert läge - halvorolig tomgång, prestandaförlust, och högre bränsleförbrukning.

.
Erik Å skrev:Jag försöker låta bli att lyssna :-D
... Ibland är det det bästa tipset man kan ta åt sig när det gäller gamla bilar :-D
#1508235
SubMarine skrev: tis 09 aug 2022, 14:01 Funkar ABS:en som den ska nu? Om inte kanske det är missljudet du hör vid körning (om ABS går in och jobbar pga felläsning av hjulhastighet?).
Jag har nu provåkt och kontrollerat live-värden, så jag kan nog utesluta ABS:en.
#1508236
Erik Å skrev: ons 10 aug 2022, 00:26 Det är inte så att rotorn skaver mot kontaktpinnarna i fördelarlocket på något sätt? Skulle ju kunna bli värre då den blivit varm..
Bytte tillbaka till originalet med originallock, ingen skillnad.
#1508239
Lucif3r skrev: ons 10 aug 2022, 02:46 Ang. missljud B, lossa på spännaren och snurra på spännarhjulet, samt generator, servo och ac hjulen, och lyssna om du kan höra något glapp eller lagerljud. Även axialt glapp kan ge missljud,
inte helt långsökt även "doft" om remmen tvingas gå "snett" på något hjul.
Det kan jag absolut göra, kan redan nu nämna att hjulet på styrservon var lite glapp i, tyckte jag.
Men frågan är vilka toleranser i glapp som tillåts?

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]