- mån 08 aug 2022, 23:05
#1507936
Har nu bytt en del saker och inte provkört emellan, i avvaktan på leverans av det sista ABS:en, men det var väl dumt nu i efterhand.
10500mil på mätaren på denna.
Tar den långa versionen här, så inget moment jag utfört (tycker är irrelevant) undanhålls.
1.
-Luftfilterbox plockades ut för att ge plats.
-Bytte till ny fördelare / rotor.
2.
-Fläktpaketet samt databoxar med låda, plockades ut för att ge plats.
-Kylslang termostathus lossades veks undan för att ge plats.
-Styrservopump/-behållare lyftes upp på motor för att ge plats.
-Generator byttes ut till ny med ny rem till denna.
3.
Hade tråkigt och gick igenom de kontakter jag kunde finna/komma åt, i förebyggande med vaselinspray.
4.
Monterade renoverad ABS-styrenhet.
5.
Återmonterade allt demonterat.
Provkörning 2mil, med mellanstopp på macken, inga missljud noterades, gick som en dröm.
Det enda ljud som den motorn normalt ger är ju det där vanliga 5-cylindriga påtagliga avgasljudet (för bilar utan turbo).
Men nästan hemma 1km kvar vid rödljusstart insågs ”missljud A”, typ tickande, spikande.
(Påminde om min 1:a bil Escort med sliten motor med ventiltickande)
-Körde in på tomten, poppade huven lyssnade efter missljud utan höra nåt, hoppade in körde ut hann 20meter tickandet återkom, backade in på tomten igen
-Poppade huven igen utan finna tickande ljud, däremot fann jag ”missljud B” kring generator och det som remmen driver, med okänd doft av värmepåverkan(troligen nya generatorkomponenter)
Ljudet svårförklarat, ”missljud B” var släpljud typ.
-Stängde av motorn.
Funderade på om motorn blivit överhettad/om luftficka fanns kvar.
-Klämde/pumpade på kylslangen liksom vid återmontaget tidigare.
Vred nyckel läge 2 då ”missljud C” noterades, brummande ljud (har ej minne av det)
-Trodde fläkten var halvdefekt kontrollerade fläktkontakter/-relä
-Fann ljudet kom från komponent som troligtvis kallas tomgångsmotor?
Den vibrerade ordentligt, men kanske den alltid gjort, fast bör väl vara stopp på om motorn ej är startad?
Skulle efter 15min visa grannen ”missljud B” kring generator men nej inte infann det sig, när man ska visa.
Lät bilen svalna, tog ny provtur 1tim senare, går bra (men kan inte acceptera missljud som kan utvecklas till skada).
-”Missljud A” kvarstår under färd, men ej stillastående vid påverkan gasvajer.
-”Missljud B” infann sig ej igen, ej heller den obekanta värmedoften.
-”Missljud C” kvarstår men är väl snarare ett ljud (fastän borde ej gå om inte motorn går) Antar någon kontakt jag lossat/sprayat är felet, kamgivaren kanske, borde väl vara den som bl.a. förreglar tomgångsmotorn?
Då kanske motorn nu går i felsäkert läge och spikar?
Inga felkoder förekommer.
10500mil på mätaren på denna.
Tar den långa versionen här, så inget moment jag utfört (tycker är irrelevant) undanhålls.
1.
-Luftfilterbox plockades ut för att ge plats.
-Bytte till ny fördelare / rotor.
2.
-Fläktpaketet samt databoxar med låda, plockades ut för att ge plats.
-Kylslang termostathus lossades veks undan för att ge plats.
-Styrservopump/-behållare lyftes upp på motor för att ge plats.
-Generator byttes ut till ny med ny rem till denna.
3.
Hade tråkigt och gick igenom de kontakter jag kunde finna/komma åt, i förebyggande med vaselinspray.
4.
Monterade renoverad ABS-styrenhet.
5.
Återmonterade allt demonterat.
Provkörning 2mil, med mellanstopp på macken, inga missljud noterades, gick som en dröm.
Det enda ljud som den motorn normalt ger är ju det där vanliga 5-cylindriga påtagliga avgasljudet (för bilar utan turbo).
Men nästan hemma 1km kvar vid rödljusstart insågs ”missljud A”, typ tickande, spikande.
(Påminde om min 1:a bil Escort med sliten motor med ventiltickande)
-Körde in på tomten, poppade huven lyssnade efter missljud utan höra nåt, hoppade in körde ut hann 20meter tickandet återkom, backade in på tomten igen
-Poppade huven igen utan finna tickande ljud, däremot fann jag ”missljud B” kring generator och det som remmen driver, med okänd doft av värmepåverkan(troligen nya generatorkomponenter)
Ljudet svårförklarat, ”missljud B” var släpljud typ.
-Stängde av motorn.
Funderade på om motorn blivit överhettad/om luftficka fanns kvar.
-Klämde/pumpade på kylslangen liksom vid återmontaget tidigare.
Vred nyckel läge 2 då ”missljud C” noterades, brummande ljud (har ej minne av det)
-Trodde fläkten var halvdefekt kontrollerade fläktkontakter/-relä
-Fann ljudet kom från komponent som troligtvis kallas tomgångsmotor?
Den vibrerade ordentligt, men kanske den alltid gjort, fast bör väl vara stopp på om motorn ej är startad?
Skulle efter 15min visa grannen ”missljud B” kring generator men nej inte infann det sig, när man ska visa.
Lät bilen svalna, tog ny provtur 1tim senare, går bra (men kan inte acceptera missljud som kan utvecklas till skada).
-”Missljud A” kvarstår under färd, men ej stillastående vid påverkan gasvajer.
-”Missljud B” infann sig ej igen, ej heller den obekanta värmedoften.
-”Missljud C” kvarstår men är väl snarare ett ljud (fastän borde ej gå om inte motorn går) Antar någon kontakt jag lossat/sprayat är felet, kamgivaren kanske, borde väl vara den som bl.a. förreglar tomgångsmotorn?
Då kanske motorn nu går i felsäkert läge och spikar?
Inga felkoder förekommer.
S70 2,5T 193hk man 1999
S70 2,5 170hk aut 1997
S70 2,5 170hk aut 1997