Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485783
Hej!
Nivåmatdämparna bak på min V70XC -00 är slut. Bytt till icke nivåreglerande dämpare men då rekommenderas att även byta fjädrarna för nu slår det igenom i gupp och potthål.

Är det någon som vet vilka fjärdrar som är lämpliga?
#1486191
Trodo.se har annars Lesjöfors fjädrar till bra pris. Har precis fått mina nya (4295811 till V70 mk 1 fwd utan nivåmat), det finns dock en "förstärkt", dvs styvare variant också. På Lesjöfors hemsida står det dock att de förstärkta fjädrarna är kortare för att bilen ska få samma höjd när den är olastad. Jag ville ju egentligen ha upp bakänden en centimeter eller två, tycker att den "hänger" alltmer med rumpan. Så det blev nya standard fjädrar, hoppas att original bara har satt sig med åren. :P
#1494445
MarcusJ skrev: tor 27 jan 2022, 07:26 https://vparts.se/se/fjader-bak-till-vo ... 0-awd.html
Ja med dom rekommenderade fjädrarna så slår det inte igenom längre. Däremot gick inte bilen igenom besiktningen då stötdämparna rapporterades vara slut, trots att dom bara var ett år gamla. Bakänden gungar för mycket. Man blir förvånad över att dämpare det står Volvo på skulle vara slut efter bara ett år? Men uppenbarligen är dom det då vänster bak är lägre än höger bak.

Därmed undrar man vilka dämpare som passar till fjädrarna?

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]