Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LiamLindell
Allt började när jag märkte att bilen fick slut på batteri efter min körning. Dog mitt på vägen och fick inte igång den. Tänkte först inte mycket på de så laddade bara batteriet och körde senare och då tog det slut igen och då började misstankarna komma. Efter den hade stått i 3 dagar utan att ladda batteriet så skulle jag bara testa starta bilen bara för att och då startade den och dog inte så tyckte de va lite konstigt men sen drygt 3 dagar senare så slutade den ladda igen och jag har testat att byta ladd regulator men inga framsteg förutom att batteri lampan lyser nu men det negativa är att den gör det nu när bilen är igång också samt några lampor med som och läste att det tyder på att generatorn inte laddar. Men känns onödigt att byta nåt om generatorn inte behöver bytas så är tacksam för svar och om man kan testa lite olika grejer. Har dock inte heller tillgång till multimeter just nu
av LiamLindell
Okej men jag har mätt innan med hjälp av en polare. Vi mätte batteriet när bilen var avstängd och då hade den nog 12,6 tror jag osen när bilen var igång så sjönk batteriet ganska hastigt till batteriet inte orkade hålla igång bilen längre. Vi testade även mätta från b+ och tog från nån jordning någonstans på karossen och då fick vi typ ut 0,2 bara. Vill nu vara säker till 100% att det är generatorn och inte några andra kablar eller nåt liknade
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om ni mätt direkt på generatorn och det inte ger nåt så lär det mest troligen vara generatorn som gett upp.
Att enbart byta regulatorn hjälper sällan då det oftast är både kol och banorna på axeln som slits ner.

Att ni inte fick ut mer än 0,2V på generatorn verkar dock lite märkligt, det bör rimligen vara ungefär samma resultat som att mäta direkt på batteriet, säkert att ni gjort rätt!?
Man misstänker ju generatorn direkt här, men det kan också vara batteriet som är defekt och helt enkelt vare sig kan ge eller ta emot ström.
Generatorn mäter man med motorn igång och allra helst med lite varv.
av v16v
Eller så gör man som jag, byter släpringar och kol för en kostnad av 26 kr.
Bilagor
IMAG0489.jpg
IMAG0489.jpg (917.33 KiB) Visad 1228 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kan ju vara fel på diodbryggan också. Sitter i generatorn.
Kolla alla jordflätor mellan motorblock och kaross samt även mellan batteriminus och kaross. De brukar vittra sönder med åren..

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]