Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasse_t5
har en v70t5 -98 o klimaten fick påfyllning i våras men tappat tyvärr kylan redan.får antagligen byta evaporater enligt volvo..sen nu börjar det imma på rutorna o lukta lite glykol....värmebatteriet som läcker enligt volvo..ingen billig historia detta..är det vanligt är min fråga ?
några tips innan bilen rullar in till volvoverkstaden mottages tacksamt..
Användarvisningsbild
av CarMan
lasse_t5 skrev:har en v70t5 -98 o klimaten fick påfyllning i våras men tappat tyvärr kylan redan.får antagligen byta evaporater enligt volvo..sen nu börjar det imma på rutorna o lukta lite glykol....värmebatteriet som läcker enligt volvo..ingen billig historia detta..är det vanligt är min fråga ?
några tips innan bilen rullar in till volvoverkstaden mottages tacksamt..
evaparetor är extremt ovanligt. värmepaket är inte heller vanligt, men det låter som om det är trasigt.

tror du har ett lekage på ac, men tror knapast på evaparatorn. du verkar ha en lagom stor länga för att det ska vara "enkelt" att hitta den. hoppas dom fylde på spårmedel.
av lasse_t5
hmm verkar dock som det är vanligt att förrångaren läcker pga korrision av smuts mm som fastnat där..enda trösten känns det som ,om nu det är konstaterat läck både på evaparatorn o värmepaketet är att jobbet för byta båda underlättas då de sitter på samma "dumma" oåtkomliga plats..
Användarvisningsbild
av CarMan
lasse_t5 skrev:hmm verkar dock som det är vanligt att förrångaren läcker pga korrision av smuts mm som fastnat där..enda trösten känns det som ,om nu det är konstaterat läck både på evaparatorn o värmepaketet är att jobbet för byta båda underlättas då de sitter på samma "dumma" oåtkomliga plats..
det fassnar ingen smuts i din förångare då du har partikelfilter, du har inte asmma problem som det är på 850 där det är vanligt med förångare.
av lasse_t5
aha..oki, nej det stämmer att jag har kupefilter..kanske läckan är placerad på "billigare" ställe då *hoppas* men likt väl måste de antagligen riva instrumentbrädan =dyr timpenge för byta mitt värmepaket :(
Användarvisningsbild
av CarMan
lasse_t5 skrev:aha..oki, nej det stämmer att jag har kupefilter..kanske läckan är placerad på "billigare" ställe då *hoppas* men likt väl måste de antagligen riva instrumentbrädan =dyr timpenge för byta mitt värmepaket :(
värmepaketer byter man på under timmen utan att demontera instrumentpaneler, du har ju en volvo :wink:
av *pettson*
CarMan skrev:
lasse_t5 skrev:hmm verkar dock som det är vanligt att förrångaren läcker pga korrision av smuts mm som fastnat där..enda trösten känns det som ,om nu det är konstaterat läck både på evaparatorn o värmepaketet är att jobbet för byta båda underlättas då de sitter på samma "dumma" oåtkomliga plats..
det fassnar ingen smuts i din förångare då du har partikelfilter, du har inte asmma problem som det är på 850 där det är vanligt med förångare.
först och främst.. det är visst vanligt med förångare till volvo BÅDE 850 och 70 serien..hur mycket partikelfilter du än har så dödar du inte bakterietillväxten.. vars avföring fräter på aluminiumen.. möjligen ser inte volvo så många byten av förångare,, men det kan lika gärna bero på oviljan som en del verkstäder har? samt prisläget..
Ett tips är att INTE Montera en original förångare utan använda en ytbehandlad så slipper man problemet för all framtid..
av lasse_t5
jag har en liten annan fråga...är det kompressorn typ som låter nu pga lite kylmedia..har ett ljud från motorrummet som låter precis som ett relä som tickar med jämna mellanrum,ungeför var 10 sek. ?
guu va trist inte kunna ha minsta värme på,immar ner rutan direkt o stinker glykol..:(
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
först och främst.. det är visst vanligt med förångare till volvo BÅDE 850 och 70 serien..hur mycket partikelfilter du än har så dödar du inte bakterietillväxten.. vars avföring fräter på aluminiumen.. möjligen ser inte volvo så många byten av förångare,, men det kan lika gärna bero på oviljan som en del verkstäder har? samt prisläget..
Ett tips är att INTE Montera en original förångare utan använda en ytbehandlad så slipper man problemet för all framtid..

hävdar starkt motsatsen.
jag har bytt förångare på mängder av 850, men har aldrig bytt åp en enda v70
STÖRSTA BOVEN I DRAMAT ÄR DAMMET FRÅN KOLEN I FLÄKTEN SOM HAMNAR PÅ FÖRÅNGAREN & DÅ FRÄTER DET.
När man monterar volvos orginal sats (en endast förångare) så får man inte bara bättre pris på grejorna, man får med allt som går åt + en plast bit som ska monteras för halva kanalen för självkylningen av cupefläckten, detta ör att minska mängden "kol dam" som hamnar på förångaren.

jag vet inte om dom bytt matrial o kolena eller ej, men jag tror det, då felet inte är vanligt på V70. det finns andra ställen som är mycke vanligare. Torkfilter eller att det länger i en koppling på kondensorn, slangen mellan kondensor & kompresor har på dom tidiga v70 en tendens att ge sig & sen så kan man ju som vanligt få ett stenskott i kondensorn.

har bytt mycke på v70, men aldrig förångare som sagt, anser då inte att det är vanligt.

har vid ett tilffälle monterat en pirat förångare på en 850, när volvo inte kunde frambringa några. (kommer ej ihåg fabrikatet) men passformen var dålig !

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]