Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ayhan
Tja
Köpt S70 00a 2.4 classic

Abs antispinn motorlampa lyser

Felkoder jag får:
Motorelektronik: ECM-510D hastighets signal

Broms: 0011 hjulsensor VF felaktigt signal

Bytte idag kransen, funkade i ca 500m sen kom abs lampan sen antispinn till sist motorlampan

Ser att hjullager är nybytt
Abs sensor uppmätt med samma värde som högra
Så den funkar..
Märkt när jag nollar felkoder så går hastighetsmätaren segt, 40km/h är 80 km/h enl live datan.. så abs går igång då hoppar mätaren till rätt hastighet

Antispinn alltid släkt när jag startar bilen sen kommer den efter par 100m

Några tipps?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hur ser kransen på andra sidan ut?
Ligger den nya kransen rätt i djupled så den är mitt för givaren?
Du har inte råkat slita av ledningen till pulsgivaren? Den är rätt klen..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det avbrott i kablage eller givare bör det bli en felkod direkt då ABS spänningssätts och kör självdiagnos när man vrider på tändningen.
Om allt är okej med givarna bortsett från att det saknas pulser från ett hjul så kommer felkoden typ då man kört 500 meter. Vilket verkar vara fallet här :P
Hastighetsmätaren på min V70 -00 visar klart medelvärdet av pulsfrekvensen på vänster och höger sida. Tills den inser att pulser saknas från ett framhjul, då tänds ABS-lampan och hastighetsmätaren byter till att bara titta på den fungerande sidan. Märks tydligt om man lyfter ett framhjul och låter det spinna med motorkraft. Först visar hastighetsmätaren t.ex. 30 km/h (dvs medelvärdet av ett 60km/h spinnande hjul och ett stillastående) men efter en stund tänds ABS-lampan och hastighetsmätaren hoppar upp till dubbla värdet dvs 60 km/h eftersom den övergår till att bara titta på det spinnande hjulet.
Tänk bara på att stänga av STC vid sådana experiment, annars kan ABS dra ner bilen från domkraften

Kolla också att det inte är smuts på ABS-givarens nos och att nosen sitter ca 3mm från kransen. Rostflagor som fastnat på givaren (det sitter en magnet i den) kommer att göra den blind för tänderna på kransen..
av Ayhan
Erik Å skrev: tor 09 dec 2021, 20:53 Är det avbrott i kablage eller givare bör det bli en felkod direkt då ABS spänningssätts och kör självdiagnos när man vrider på tändningen.
Om allt är okej med givarna bortsett från att det saknas pulser från ett hjul så kommer felkoden typ då man kört 500 meter. Vilket verkar vara fallet här :P
Hastighetsmätaren på min V70 -00 visar klart medelvärdet av pulsfrekvensen på vänster och höger sida. Tills den inser att pulser saknas från ett framhjul, då tänds ABS-lampan och hastighetsmätaren byter till att bara titta på den fungerande sidan. Märks tydligt om man lyfter ett framhjul och låter det spinna med motorkraft. Först visar hastighetsmätaren t.ex. 30 km/h (dvs medelvärdet av ett 60km/h spinnande hjul och ett stillastående) men efter en stund tänds ABS-lampan och hastighetsmätaren hoppar upp till dubbla värdet dvs 60 km/h eftersom den övergår till att bara titta på det spinnande hjulet.
Tänk bara på att stänga av STC vid sådana experiment, annars kan ABS dra ner bilen från domkraften

Kolla också att det inte är smuts på ABS-givarens nos och att nosen sitter ca 3mm från kransen. Rostflagor som fastnat på givaren (det sitter en magnet i den) kommer att göra den blind för tänderna på kransen..
När jag bytte kransen så kunde jag se på datan "live" att alla hade jämn hastighet, efter ca 5min körning så tändes abs lampan, efter det är det hela tiden 0km/h på VF hjul..
Ska kolla igen hur kransen står,
När jag bytte kransen så rengjorde jag givaren
Användarvisningsbild
av Erik Å
Klart, det kan bli sådana fel på givaren som diagnostiken inte upptäcker men likafullt blir det inga pulser..
Intermittenta eller temperaturberoende fel på elektronik är ingen ovanlighet heller, sånt jagar jag hela dagarna.. :-)
Du borde ha den nyare 4-kanals ABS styrenheten som kom på årgång 00, föregångaren hade tydligen problem med dåliga lödningar och konstiga fel.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]