Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kennta
Erik Å skrev: tor 11 nov 2021, 23:05 Inne i mittkonsolen sitter det en axel vinkelrätt mot färdriktningen, på denna sitter de två oken som drar i vajrarna. På min bil saknades ett av de låsclips som ska hindra att oken glider av axeln. Fungerade ändå fint i 18 år men sen hoppade ena oket av, det kändes precis som om en handbromswire brast! :-/

viewtopic.php?f=16&t=154781&p=1369703#p1370978
Mycket möjligt att nåt är galet här.... Ligger högst på felsökningslistan 👍
av kennta
gubbstrutt skrev: tor 11 nov 2021, 23:01
kennta skrev:Expandern kan man vicka på så den sitter inte fast... Men vajern rör sig inte när drar i spaken.
För hårt spännd vajer?.
Ihop rostad vajer?.
Det var vajern som satt fast på förarsidan.... Bra tips 👍

Nu undrar jag om man kan sluta loss den eller om det finns några bra smörjställen eller om det bara är att byta vajern?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Om de var jag skulle jag kolla wiren lös alltså bort kopplad från expandern. Samt om allt det är som det ska vid spaken. Bara min åsikt.
Det här med handbroms kan va jävligt jag minns när ja hölls med min o det gör säkert de flesta här.

Edit bara att byta wiren tyvärr.
av kennta
gubbstrutt skrev: fre 12 nov 2021, 16:27 Om de var jag skulle jag kolla wiren lös alltså bort kopplad från expandern. Samt om allt det är som det ska vid spaken. Bara min åsikt.
Det här med handbroms kan va jävligt jag minns när ja hölls med min o det gör säkert de flesta här.

Edit bara att byta wiren tyvärr.

Jag spolade i omgångsvis med 5-56 ner i vajerhöljet vid spaken men att det ska hitta hela vägen ner hade nog inte ens funkat i en reklamfilm för 5-56....

Tack för bra tips 👍
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Och är det så att skiten släpper fastnar det snart igen tyvärr :bored: .
En annan grej som brukar glömmas man sa jämnt använda handbromsen.
Användarvisningsbild
av Cotag
Jag var på en äldre S70 någon gång där vajerhöljet spruckit precis där det sitter fast i chassit innan det går över till bakaxeln, med fastrostning som följd.
Kolla där hur det ser ut, antagligen en känslig punkt som får ta hela "svängrörelsen" från bakaxeln.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så sant, när jag tänker efter så gjorde jag ju ett "plåster" med glasfiberväv och epoxy där ytterhöljet var knäckt intill upphängningen.
Innerwiren går i ett plaströr för att minska friktionen mot det yttre men blir det tillräckligt mycket rost hjälper det förstås inte..
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]