Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stelbent
#1469624
Idag när jag startade min v70xc -98 så fungerade inte vissa lampor. Varken halvljus eller bakljus. Det enda jag märke som fungerade var bromsljusen, backljuset och helljus när jag håller spaken inne, men det går alltså inte att låsa helljuset.
Vad kan detta bero på? Allt fungerade som vanligt igår. Jag provade vrida på ljusomställaren men inget hände..
Användarvisningsbild
av Svanis
#1469840
Låter som ett relä som strular, för jag vill minnas att det krävs fler än 1 trasig säkring för att släcka all belysning, är väl fram & bak för sig, vill jag minnas, kolla i instruktionsboken(Har inte tillgång till min förrän till helgen)

Hjälpte en vän med hans bil för 10 år sen, var en gåta tills dess jag såg hans mosade uttag för dragkroken, han hade backat in något och det blev kortslutning, så säkringarna gick sönder direkt man bytte ut, men i det fallet var det en Saab.

Annars är min gissning att det är tändningslåsets strömbrytning som felar, prova att motionera tändningslåset till läge II utan att använda läge III =startmotorn, har bilnyckeln suttit på tung nyckelknippa genom åren som gått -då blir det ofta glapp i låset.
av Erik Å
#1469887
Undrar om det inte är ljusomkopplaren ( vredet) som är trasig, kan kolla schemat i kväll.. Huvudreläet som driver belysningen fram tror jag matar kupefläkten också, fungerar den?
av dieselkenneth
#1469906
På odb tunings hemsida har dom en beskrivning av vanliga problem och hur man åtgärdar problem med ljusomkopplaren under tjänster/tips och trix från -99 tiII -07 vet ej om det skilljer på -98
av Erik Å
#1469985
Kollar i Haynes, matning till bakljusen går förbi huvudreläerna när man väljer parkeringljus eftersom det ska kunna tändas utan att ha nyckeln i.. Testa om det fungerar!
Spänning till bakljuset kommer alltid ut på stift 2 på vredets (ljusomkopplarens) kontaktdon:
När vredet står i läge "0" (aut halvljus) eller läge "halvljus" så tas spänning via huvudsäkring F2, via ett av huvudreläerna och sen säkring F26, går in till vredet på pin 7
När vredet står i läge parkeringsljus så tas spänning via huvudsäkring F6 och säkring F8. Går in till vredet på pin 6. Alltså är inget relä styrt av tändningslåset inblandat alls.
Att helljuset inte "fastnar" skulle kunna bero på fel i ljusreläet eller ljusomkopplaren. Där var vi igen :-)

Funkar inte bakljuset med ljusomkopplaren i läge "parkering" så är det sannolikt fel i ljusomkopplaren!

Jag hade fel om kupefläkten, den ligger på det andra huvudreläet. Det finns två!
Det huvudreläet (nr 55 i Haynes) som är inblandat i belysningen driver även blinkers, backlampor, eluppvärmd bakruta, sätersvärmare mm. Relät styrs direkt av tändningsnyckelns läge II.
Saknas nämnda funktioner så är det antagligen fel på relä eller tändningslås
av Stelbent
#1470138
Tack för alla svar!
Det var en säkring som hade gått sönder visade det sig, heter light switch eller något, så nu fungerar det igen :)
Jag läste någon annanstans att det fanns olika reläer ovanför pedalerna med konstiga namn, men tur att man slapp oroa sig över dem denna gång.
Tyckte också att det skulle vara konstigt att endast en säkring kan orsaka att alla lampor slocknar, men om det är till någon ljusbrytare så förklara väl det en del.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?