Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464081
Hej har en Volvo V70 från 98 och när jag startar bilen så går inte fram lyktorna igång och blinkers funkar inte men när bilen är avstängd och bara tändningen är på så funkar alla lyktor. Har kollat så alla säkringar är hela o har ingen aning vad felet kan vara så om nån vet svara gärna på den här tråden eller skriv till mig på Snapchat:maxhell40
#1464117
Slutar möjligen värmesitsarna fram att fungera samtidigt med att lyktorna slocknar? Kolla lysdioden i knapparna när värmen är påslagen.
Även dessa hänger på huvudrelä "55" '15'-matning som det kallas i Haynes handboken. Och detta relä matas i sin tur av huvudsäkring F2, sitter i en separat låda i motorrummet märkt "main fuses". Reläerna sitter under det fastskruvade plastlocket intill vanliga säkringsdosan, kan vara klurigt att lista ut vilket som är vilket
Men hursomhelst, belysning och relä 55 ska vara på då nyckeln är i läge II oavsett om motorn snurrar eller inte. Finns ingen återkoppling från motorn så att säga.. Reläet styrs direkt av tändningslåset, läge II = relä på.
Det enda jag kan tänka mig att tändningslåset är trasigt så det gör skillnad på om man kommer till läge II från läge I (fungerar) eller till läge II från läge III (fungerar inte)
Eller möjligen att relä 55 fungerar på första försöket men inte på andra.
Relä 55 släpper avsiktligt medan man kör startmotorn i läge III, tanken är att koppla bort alla onödiga förbrukare så att all batterikapacitet går till startmotor och motorstyrning..
Det kan ju vara läge att kolla upp jordflätorna mellan motor och kaross, är de dåliga kanske laddströmmen från generatorn tar fel väg på något sätt..

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]