Erik Å skrev: ↑tis 13 jul 2021, 01:26
ODM.. haha..
Köpte en sådan till höger sida på min V70 mk1 -00 och bälgen på ytterknuten sprack efter 1.5 år
Bråkar precis med drivknuten.se som anser att bälgen är sönderrippad av stenar, snören eller liknande, tji garanti (skulle varit 2 år)
Förutom det så har odm-axeln "tripod"-innerknut medan original har 6-kulors "riktig" knut. Noterade att lyfter man hjulet och låter det rotera med motorkraft får man rejäla vibrationer.
Så nu har jag renoverat originalaxeln. Ny SKF ytterknut från Trodo, nytt stödlager. Kulorna i innerknuten har jag kollat med mikrometer, ser ingen avvikelse från (förmodat) nominellt mått. Ytorna är lite polerade där kulorna har gått mest men det lilla glapp som finns är i princip konstant även då man drar isär knuten så mycket att kulorna är på helt oanvänt område.
Så jag räknar kallt med att innerknuten går 50k till
Typen med 6-kulors, det är möjligen inte som så att det var enbart vissa årsmodeller som hade detta?
Finner motsägande info mellan PPS katalog och SKF´s hemsida.
Finner på SKF att inre damask VKJP 8087 passar 97-00
https://vehicleaftermarket.skf.com/se/s ... s/VKJP8087
Men på PPS är det en typ 97-98
97-98.JPG (17.29 KiB) Visad 306 gånger
och en annan 99-00 då avbildad med vad som ser ut som en tripod-damask.
99-00.JPG (15.86 KiB) Visad 306 gånger
Har beställt SKF-typen, men blir nu osäker om jag får till det, kanske bäst beställa PPS den andra typen också.