Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Küpptenen
#1450361
Hej!

Har upplevt ett glapp i höger fram när man greppar hjulet "kvart i tre" och det ger bara efter bakåt (eller med högerhanden). Kollat så allt sitter och skruvade av hjulet och kollade styrstag osv igår, upplevde ett glapp. Åkte iväg til närmaste verkstad för ett utlåtande och mekanikern menade att styräxel behöver bytas. Det har läckt servo-olja pga något trasigt (uppfatta ej vad) vilket gör att trycker blir sämre där med glapp. Mekanikern rekomendera att leta efter begganat om jag vill åtgärda det, annars blir det för dyrt. Mekanikern sa också att jag kan toppa upp med olja efter behov tills jag åtgärdat det. Ska köra långt nästa vecka men enligt mekaniker är det ej farligt att köra. Är detta ett utlåtande man kan "lita" på? Mekonomen verkstad.
av Erik Å
#1450383
Är det inte inre styrleden som glappar då? Kan eventuellt gå att känna om man klämmer på damasken så man känner ytterhylsan runt kulleden samtidigt som man rycker i hjulet. Men det finns risk att en skör gammal damask spricker då, tro mig :P
Styrväxlar brukar väl bli glapp i vänstra änden först om nu kuggstången har nött bort aluminiumgodset runtomkring.. ?
Men okej, läcker det olja så är det väl något runt hydraulcylindern som sitter i högra änden som är slitet. Inte omöjligt att meken har rätt :-)
Här kan man se hur en typisk styrväxel ser ut inuti https://www.youtube.com/watch?v=amTnNkAhWgQ
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1450447
Om det är styrväxeln så borde det glappa lika mycket på båda sidorna. Styrväxeln är i princip bara en kolvstång. Det ska otroligt mycket till för att aluminiumet ska "nötas bort". Och framförallt skulle den bokstavligen pissa ur sig servoolja långt innan det hände.
Den vanligaste felorsaken när det gäller styrväxlar är trasiga styrledsdamasker, så skit letar sig in och repar kolstången och i sin tur sabbar packningarna. Men, det orsakar läckage, inte glapp.

Att köra med helt tomt servosystem är ingen hit direkt, varken för styrväxeln eller servopumpen, men så länge du har åtminstonde lite olja kvar i systemet så är det ingen märkvärdig fara. Mer än att det blir tungstyrt på parkeringar då ;-)
Användarvisningsbild
av Küpptenen
#1450654
Tackar ödmjukast för snabba svar!
Erik Å: Jag fick själv inte se det när han hissa upp den. Men jag jacka upp den dagen innan jag var där och tog av hjulet, klämde och kände på det mesta. Alla "yttre" saker såg bra ut, ingen sprucken gummi eller speciellt glapp. Kunde vrida/vicka styrleden lite. Men när jag vickar på bromsskivan så känner man ett glapp inåt så jag trodde det var "inre styrled" (vet ej korrekt namn) innanför damasken. Kunde inte se något fel visuellt men det är lite spel när man trycker med vänster hand och drar med höger (kvart i tre). Lucif3r: Jag tycker också att det är konstigt att glappet och klonket kommer av brist på olja. Men jag när gjorde en service här hemma upptäckte jag att det var olja/klet långt fram så trodde först någon packning eller så som var pajj i motorn...

Ska fylla på lite och se om det blit någon skillnad eller om klonket kvarstår. Innan märktes det inte när jag åkte över några gupp utan bara när jag kör med låg växel och kör ryckigt men sedan jag börjat bråka med det så tycker jag man märker det mer. Får leta efter bättre begganat. Frågan är vad ett arbete kan gå på? Löser man det via youtube eller sa man låta proffsen hantera det? Är det värt pengarna att byta?
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]