Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445943
Jag bytte nyss ljuddämpare och avgasrör och noterade när jag låg där under och svor att de inre bromsslangarna såg ganska kassa ut och behöver bytas.

Självklart har jag nu monterat ljuddämparen och jag undrar om man kan komma åt de två inre slangarna utan att ta ner den. Är det någon som försökt? Tror inte jag kan demontera dämparen och montera igen utan att paja den då det var så meckigt.
Inkedfirefox_2021-05-16_23-30-31_LI.jpg
Inkedfirefox_2021-05-16_23-30-31_LI.jpg (33.15 KiB) Visad 804 gånger
#1445945
Det är inte två utan tre slangar. För att få loss de två som sitter sida vid sida på vänster sida så får man ta ner konsolen som håller bakaxeln eftersom kopplingarna sitter genom hål i konsolen och muttergreppen är i princip omöjliga att komma åt med konsolen på plats. Knäpper man loss bromsrören ända fram till motorrummet så kan man sänka ner konsolen på marken och jobba med kopplingarna. Räkna med att de är grymt fastrostade, fick brassa med gasolbrännare för att få loss mina..
Den ensamma slangen ovanför axeln på höger sida går lite lättare att komma åt om man lyfter så bakhjulen hänger i luften. Funderade på att ta loss stötdämparna för att få den att hänga ner ännu mer. Förhoppningsvis inte lika eländigt fastrostad som de förstnämnda.. ;-)

Se sid 3:
viewtopic.php?f=16&t=150833
#1446015
Ok tack bra tips i den andra tråden.

På min bil är det bara en slang från "konsolen" till ett litet block som sedan har två utgångar till rör, så med lite tur kanske jag kan komma åt den då det inte sitter någon slang bredvid, utan att ta ner den. Skönt att den högra går att nå.

Blir nog till att byta rören också då grejerna är så vansinnigt rostiga ...

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]