Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
#1445649
Har en -99 S70 som nu rullat 30 000 mil. Har ägt den i 4 år nu och har ofta haft lite olika startproblem. När jag köpte den så var startmotorn trasig men fick med en begagnad som jag satte dit och som verkade fungera. Sen bytade jag kamaxel sensorn samt tändstiften då den gick ojämt vid start. Efter detta så startade bilen bra i ca 2 års tid. Sedan blev det allt sämre igen och då bytade jag tändkablar, rotor, tändspole och fördelare och den blev som ny igen.

Nu under våren har jag börjat få lite startproblem igen! Jag misstänkte först batteriet och det visade sig vara kasst så då skaffade jag ett nytt. Nu har det gått ca 2 veckor sedan dess och i veckan blev det 3h lång tur och efter det var den svårstartad igen. Jag misstänkte då att batteriet kanske inte laddas ordentligt så jag laddade det fullt och mätt sedan spänningen. Batteriet hade då ca 12.8V och när jag startar bilen ligger det på 14.4v. Så det borde betyda att det får laddning.

Symptonen då? Ja startmotorn verkar gå men den får gå ganska länga och ibland får man avbryta och försöka igen för att den ska dra igång. Vad mer kan jag kolla? Det känns inte som att det borde vara tändsstift etc eftersom det är ganska nytt. Kan det vara min gamla startmotor som nu ger upp på något vis?

Kan också nämna att bilen alltid körs så att motorn hinner bli varm. Rullar ungefär 2 mil om dagen och ibland mer på helgen så det är sällan den står stilla.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1445662
Jag har läst här tidigare om såna symtom o då har startspärren nämnts. Nått med antennringen uppe vid ratten har det pratas om. Jag är dåligt insatt i det där men jag vet en del folk här som kan mycket mer så bättre svar lär nog komma.
Lär sitta nån kontakt på den som man kan testa o rengöra eller glapp i den samma har jag för mig det sagts.
av Baxtex
#1445674
gubbstrutt skrev: lör 15 maj 2021, 12:34 Jag har läst här tidigare om såna symtom o då har startspärren nämnts. Nått med antennringen uppe vid ratten har det pratas om. Jag är dåligt insatt i det där men jag vet en del folk här som kan mycket mer så bättre svar lär nog komma.
Lär sitta nån kontakt på den som man kan testa o rengöra eller glapp i den samma har jag för mig det sagts.
Intressant, jag har haft isär tändlåset förr så det är ingen big deal att ta isäer och rengöra...men har svårt att se att det skulle ge problem.


Får testa detta! Undrar bara vad det är för vätska han använder..Stabilant: https://www.amazon.com/Stabilant-5ml-Kit-Makes-30ml/dp/B001E50GQS

Någon slags kontaktförbättrare? Vad är motsvarande i sverige? Jag har kontaktsprej hemma..
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
#1445785
Jag hade problem med min bil för ett antal år sen. Startmotorn drog ibland inte runt. Tändningen på, allt annat verkade ok, men startmotorn emellanåt död. Bytte antennring 2 gånger, busenkelt att göra, men det hjälpte inte. Kollade startsignalkabeln till solenoiden, rengjorde och ohmmätte att det fanns kontakt. Testade även att lägga på ström direkt till solenoiden, och startmotorn drog runt fint. Blev till slut arg och tog min elektroniksprej från BT, på med långt rör, och mer eller mindre fyllde tändningslåset (batteriet urkopplat). Sen fick det torka i en vecka med en liten skruvmejsel i för att hålla locket öppet. Har fungerat utan problem sen dess. Vet inte säkert vad felet var men misstänker startswitchen. Kan tänka mig att det samlas en hel del smuts där. Har även hört att de kan bli slitna. Hursomhelst klarade jag mig utan inslagets magic juice för 75-90 USD :-)
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]