Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444877
Nu har jag precis kollat toe på min bil med plank-riggen, den verkar ligga på 2.2mm dvs mitt i toleransintervallet!
Hade ut ena fjäderbenet häromdagen och trimmade först med "hitta tillbaka till rattens mittläge"-metoden. Den fungerade uppenbarligen också!
Jag har använt plankriggen minst 20 gånger genom åren; 20 x 1500 kr det blir pengar :-D
Det är nog faktiskt värt att lägga nån timme på att bygga nåt när man har en gammal bil som behöver regelbunden tillförsel av kärlek, underhåll och reservdelar på framvagnen.
Det finns fler sätt, nåt bygger på att spänna upp fisklinor på ömse sidor av bilen och mäta emot.
Men det går knappast att mäta mot däcksidan, den är för ojämn. Bygg ett "C" i stål eller trä som når "runt" däcket och in till fälgkanten. Måste vara såpass stabilt så att allt flex håller sig under typ 0.5mm
Jag har märkt att en av mina aluminiumfälgar är lite skev på kanten, uppenbarligen så svarvar man monteringsytorna mot navet och mot däcket men fälgkanten definieras vid gjutningen så den är inte nödvändigtvis exakt jämntjock varvet runt..
#1444901
Hej Erik, stort tack för alla tips och vägledning :-)

Har nu bytt yttre styrlederna på båda sidorna. Ett inte alltför kul jobb eftersom allt satt som berget. Kan inte påminna mig att de bytts på åtminstone 14 år. De nya styrlederna från BT kan möjligen ha varit marginellt lite längre eftersom jag fick skruva in dem 1 varv mer än de gamla för att öht få på dem. Höll på och skruvade med både de gamla och de nya, av och på, och jämförde position sinsemellan. Kom fram till att 1 varv mer var det som låg närmast hur allt satt med de gamla styrlederna.

Toe-in-kontroll återstår. Fattar inte riktigt hur man finjusterar - roterar man inre styleden? Tänkte ge mig ut och testköra först med tejp på däcken och kolla allmänt uppförande samt slitagemönster. Får se om jag bygger en trärigg eller om jag lämnar in bilen för kontroll och justering. En trärigg kostar ju lite att sätta ihop och jag har knappt plats för den i garaget och vet inte var jag ska stuva den sen, så jag är lite tveksam hur jag ska göra. Ditt bygge verkar annars riktigt riktigt bra. Min ide om att använda dollys byggde på att man noggrannt ser till att resp yttre däcksida ligger dikt an mot dollykanten, och sen mäter mellan varje dolly. Eftersom det bara handlar om differensmätning tänkte jag att det skulle gå bra. Läste in mig mer på det och insåg att det inte funkar eftersom mätningen ska göras i navhöjd. Visst skulle man kunna bulta eller svetsa fast plåtar på dollykanterna och som når upp till navhöjd men det känns som lite överkurs och jag tvivlar på att det blir tillräckligt exakt i vilket fall.

Hittade annars en tabell som angav att mätning kan ske valfritt mellan däckens slitbanor, deras inre skuldror eller fälghornen. Låter lite inexakt att köra på inre skuldrorna i mitt tycke och är förvånad över att man har med dem som mätpunkter. Hursomhelst, diffarna var nästan identiska oavsett om man har 15 eller 16". Vid fälghornen 2.4 +/- 0.7mm resp 2.5 +/- 0.8.

Såg tyvärr att bussningarna i stagen (3121273-0) mellan fjäderben och krängningshämmare är dåliga. Borde egentligen byta dem också men vet inte om jag orkar just nu.
#1444933
Har just provkört, och den är så otroligt mycket bättre i styrningen nu. Spårkänsligheten från förr verkar vara borta. Ska kika på tejpen senare ikväll. Får se hur jag gör med toe-kontroll.
#1445114
Har nu bokat en framvagnsinställning till betydligt rimligare pris än vad som nämndes tidigare i tråden. Den ligger dock 10 dgr fram i tiden, men det är inte hela världen.
#1445454
Det verkar som om bilen rullar märkbart lättare om man minskar toe.. Funderar allvarligt på att prova ställa den på mintolerans 2.3-0.7=1.6mm
Sen skulle jag vilja veta vad toe faktiskt blir då motorn drar (vid vanlig landsvägscruise)
Funderar om man med avstängd motor skulle lägga i växel, släppa handbroms, lägga ett rep runt dragkroken och över en bryttrissa och sen hänga upp 25 kg betongplattor i repet.. och mäta upp vad toe blir när länkarmarna flexar framåt i gummibussningarna
Det är bara jag som funderar på sånt här, jag vet :-D
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]