- sön 09 maj 2021, 23:36
#1444877
Nu har jag precis kollat toe på min bil med plank-riggen, den verkar ligga på 2.2mm dvs mitt i toleransintervallet!
Hade ut ena fjäderbenet häromdagen och trimmade först med "hitta tillbaka till rattens mittläge"-metoden. Den fungerade uppenbarligen också!
Jag har använt plankriggen minst 20 gånger genom åren; 20 x 1500 kr det blir pengar
Det är nog faktiskt värt att lägga nån timme på att bygga nåt när man har en gammal bil som behöver regelbunden tillförsel av kärlek, underhåll och reservdelar på framvagnen.
Det finns fler sätt, nåt bygger på att spänna upp fisklinor på ömse sidor av bilen och mäta emot.
Men det går knappast att mäta mot däcksidan, den är för ojämn. Bygg ett "C" i stål eller trä som når "runt" däcket och in till fälgkanten. Måste vara såpass stabilt så att allt flex håller sig under typ 0.5mm
Jag har märkt att en av mina aluminiumfälgar är lite skev på kanten, uppenbarligen så svarvar man monteringsytorna mot navet och mot däcket men fälgkanten definieras vid gjutningen så den är inte nödvändigtvis exakt jämntjock varvet runt..
Hade ut ena fjäderbenet häromdagen och trimmade först med "hitta tillbaka till rattens mittläge"-metoden. Den fungerade uppenbarligen också!
Jag har använt plankriggen minst 20 gånger genom åren; 20 x 1500 kr det blir pengar
Det är nog faktiskt värt att lägga nån timme på att bygga nåt när man har en gammal bil som behöver regelbunden tillförsel av kärlek, underhåll och reservdelar på framvagnen.
Det finns fler sätt, nåt bygger på att spänna upp fisklinor på ömse sidor av bilen och mäta emot.
Men det går knappast att mäta mot däcksidan, den är för ojämn. Bygg ett "C" i stål eller trä som når "runt" däcket och in till fälgkanten. Måste vara såpass stabilt så att allt flex håller sig under typ 0.5mm
Jag har märkt att en av mina aluminiumfälgar är lite skev på kanten, uppenbarligen så svarvar man monteringsytorna mot navet och mot däcket men fälgkanten definieras vid gjutningen så den är inte nödvändigtvis exakt jämntjock varvet runt..