Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1441251
Någon som har tips på hur man får bort det som tätar utan att demontera bakluckans inredning och munstycket (spröd plast som kommer gå sönder)?
Har försökt med tunn metalltråd och med tryckluft i spolarvätskeslangens förgrening vid bakluckan.
#1441257
Det bästa vore ju att koppla loss slangen som du gjort, sen peta med metalltråd eller en tunn nål i hålen i munstycket för att se till att hålen är rena, sen på någotsätt försöka blåsa bakvägen så du får ut skiten. När du får fri passage så lär du försöka rengöra med något som löser upp de avlagringarna.
#1441521
Ja, spolarmotor fungerar. Tänkte kanske försöka pumpa ut lite thiner/förtuning inifrån (byta ut lite spolarvätska mot förtuning) som förhoppningsvis löser upp avlagringar av något. Det sitter ett filter på slangen vid bakluckan så det borde inte vara skit som har fastnat i munstycket.
#1441548
LOB skrev: fre 16 apr 2021, 23:15 Ja, spolarmotor fungerar. Tänkte kanske försöka pumpa ut lite thiner/förtuning inifrån (byta ut lite spolarvätska mot förtuning) som förhoppningsvis löser upp avlagringar av något. Det sitter ett filter på slangen vid bakluckan så det borde inte vara skit som har fastnat i munstycket.
Nej inget thinner slangarna är inte gjorda för det o inte spolar motorn heller.
#1441559
Är du säker på att det är munstycket? Vet att det på många 940:or ofta är en koppling/backventil som krånglar. Tror den heter 6817917-5 eller 1304460-7 på 855. Kostar isf inte många kronor och är bara att byta ut. Gjorde det på min 945 och mycket riktigt, det var ventilen som krånglade för sen fungerade det fint.
#1441829
När jag hade skit i spolar munstycket bak i vintras gjorde jag som Lucif3r säger ovan till att börja med.
Tog sen bort plasten i bakre stolpen högersidan samt högtalargallret längst bak. Där tog jag i sär slangen satt ihop med en vit koppling som inte innehöll nån backventil i mitt fall. Satte en liten bit mjuk plast/gummislang på blåspistolen så det vart tätt o blåste sen genom spolarmunstyckets 2 hål utifrån. Sen var det bra o är det än i mitt fall.
Ta nåra små buntband minsta modellen o dra dit på slangen där du haft isär den så skiten inte hoppar isär sedan.

EDIT kan även bara ha lossat plasten i stolpen längst bak vid luckan på högersidan utan att ta bort det helt minns inte riktigt men högtalagallret tog jag bort det minns jag. Bakom allt skit satt den där vita slang kopplingen.
Det är som säkert nämnts redan lätt att ha sönder all plast i bilen. Beskriva hur jag gjorde kan jag inte så här
långt efter tyvärr.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]