Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444766
v70awdturbo skrev: mån 02 maj 2011, 22:56 Hoppas jag lägger den rätt annars ber jag moderatorerna lägga den rätt..
Här kommer lite bilder på hur det såg ut när jag spola min låda idag.
Bild
Olja ATW 15 dextron III inköpt på Swedol för 750:- inkl moms.

Bild
Jag plockade av klämringen på returslangen som sitter på kylaren.

Bild
Lirkade sen ut den och plockade bort den vita tätringen som håller tätt.

Bild
Satt på en transparent slang och klämde fast den med en slangklämma. (slang c:a 1,5 meter tryckte jag i en 20 L dunk.

Bild
Startade motorn i c:a 25 sek. du kan sitta i bilen och se oljan pumpa fram direkt när du ser det komma bubblor(skum) stäng av motorn, fyll på med lika mycket ny olja i hålet där oljestickan för autmalådan sitter,, Upprepa dessa stegen tills oljan blir klarröd ,går utmärkt med en lite tratt, Ungefär 3 liter var gång blev det för mig. Här ser ni den första oljan rent SVART OCH VATTNIG.
Volvo tyckte den var lite mörk( idioter i mina ögon..)

Bild
15 liter senare var oljan Klarröd och fin så jag kände mig nöjd.
Ta bort slangen ta bort o-ringen som sitter längst ut på returen och ersätt med ny och sätt på ny tätring..

Bild
Här ser ni O-ringen den svarta , tätringen den vita och en ny klämring...130 spänn på Volvo.

Bild
Påsatt och klart.. Starta nu bilen låt stå på tomgång 2 minuter, tryck ner bromsen prova därefter var växel en stund i var läge..stanna bilen kolla oljan fyll på vid behov, är oljan kall kolla nivån på Full cold, är den varm kolla full warm,,sen kör en runda kolla oljan igen,, jag behövde inte fylla på efteråt.. går så mjukt och fint nu..
Totalkostnad 967:- med inköp på swedol.Biltema(slang,tratt,Dunk 20 L ) ringar på volvo.
Volvo skulle ha 2900:- för ett oljebyte det är c:a 5 liter,, känns som om jag tjänat 2000 spänn på 30 minuters jobb.
det var det ha en trevlig vecka..

Volvo V 70 XC AWD 2,5 T SE -98
Jag väcker denna tråd till liv igen i hopp om att kunna göra denna procedur med min bil. Har nyligen köpt en v70 -98 med automatlåda som oljan skulle behöva bytas på.
Jag har läst igen de forumtrådar som finns gällande ämnet och även försökt kolla på www.nordicr.com, men där finns det inte längre någon guide och bilderna på detta forum finns inte kvar längre:(
Det som jag först och främst undrar över är var någonstans jag ska ansluta slangen som oljan ska sköljas ur från? "Returslangen på kylaren", men var sitter den? (bild uppskattas)

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]