Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derradukee
#1401274
Hm, känns surt att köpa en ny turbo när man inte vet exakt vad felet är.
Men i helgen när jag åkte till stan på natten så ville den ladda 0.8 på 5:an men släppte fort ner till ca 0.7-0.65 och låg där.
Vad kan det tyda på?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1401318
Det är svårt att säga... Laddtrycket styrs ju via mjukvara, och på Motronic4.4 finns ingen MAP-sensor. Så laddtrycket baseras endast på "antaganden" att allt står rätt till. Sen baseras laddet givetvis på alla möjliga olika parametrar utöver det, t ex hur tungt motorn går, varvtal, luft in i motorn, tillgängligt bränsle, hur mycket gas man ger, osv osv. Även hastigheten spelar in, jag kommer inte ihåg exakta siffran, men kör man för sakta är det ofta omöjligt att komma upp i max laddtryck, detta då styrsystemet antar att du kör på låg växel, och begränsar laddtrycket för att inte kröka stakar osv.

Du har inte varit på och pillat på wastegate-stången hoppas jag? För pillar man på den sätter man hela styrsystemet(laddtrycksdelen) ur funktion, då ingen av dess beräkningar kommer stämma längre.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1401430
Är inte sensorn vid huv låset på vänstra sidan fram ifrån en MAP-sensor?
För sakta tror jag absolut inte det går :-D
Ska testa och byta tändstift samt bränslefilter i veckan nu iallafall.

Jo testade ju att byta wastegate och dump. Så har bytt den, men inte skruvat in/ut den. Plus att grundladdet är exakt samma nu som innan. Så det kan inte ha rört på sig.
Och problemet löste sig inte heller för den delen...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1401489
Jo det är, tekniskt sett, en MAP-sensor. Men den mäter inte laddtrycket, utan den mäter atmosfärtrycket. Används främst när man åker på höga höjder eller liknande så att styrsystemet kan kompensera för syreskillnaden.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1402477
Har nu bytt tändstift, bränslefilter samt rengjort luftfiltret utan någon framgång. Fortfarande ca 0.5-0.6 förutom ibland då den peakar 0.7 för att sedan sjunka till 0.5bar. Blir att kolla katten, eventuellt spetta den framöver för att se om det blir skillnad. Ska ändå skaffa 3" downpipe med racecat frammåt.

Om några fler än @Lucif3r har tips och råd så hade det uppskattats enormt. :-D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1402484
Kollat så att inte slangen mellan tryckrör och spjällhus har spruckit där slangen till tomgångsmotorn går in?

Och alla vacuumslangar? Volvo tyckte ju om att använda plastslang och gummivinklar. Dem senare sprickor över tid och kan ställa till en hel del.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1402655
gubbstrutt skrev:Om avgaset praxis bakom turbo agget läcker lite blir det inte sämre ladd då?
Ett läckage måste vara innan turbon och någon form av blockering måste vara efter för att laddtrycket ska sjunka.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1402728
Marlboroman skrev:
gubbstrutt skrev:Om avgaset praxis bakom turbo agget läcker lite blir det inte sämre ladd då?
Ett läckage måste vara innan turbon och någon form av blockering måste vara efter för att laddtrycket ska sjunka.
Yup. Däremot kan ett läckage göra så att laddet stryps elektroniskt. Dvs, bilen anser att blandningen är fel(t ex), och begränsar laddet. Speciellt om bilen anser att den går magert då högre ladd kräver mer bränsle.

använder fälgspray och avfettning i […]

Hej, Har kört denna sedan maj i min XC60 2020[…]

Jag skulle nog sikta in mig på de eventuella[…]

Är det "engångsjobb" så[…]