Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1340447
Albireo skrev: tor 03 okt 2019, 22:54
MickeM skrev:... Hela armen ska vara rak.
Ganska lätt att rikta.
Jag ska testa - eftersom den skall vara helt rak blir riktning av torkar arm lättare (tycker jag) Misslyckas projektet är det bara att skaffa nya...
Så är det!

Skruvstycke duger, och ha lite känsla.

Kolla FÖRST vinkeln som bladet ligger mot glaset. Ska vara 90'.
Vrid-riktning av armen är enklare och kan göras på plats medelst skiftnyckel.
#1340450
MickeM skrev:vinkeln som bladet ligger mot glaset. Ska vara 90°
Känner att jag inte förstår vilken vinkel du skriver om.
Menar du torkararmen som håller bladet skall vara parallellt med glaset?
MickeM skrev:Vrid-riktning av armen är enklare och kan göras på plats medelst skiftnyckel.
Sitter inte armen på flänsar? från torkarmekanismen ut från karossen? (eller är det något annat du syftar på?)
#1340459
Det är vanligare att armarna vrider på sig än böjer på sig. Vrider på sig verkar dom göra av sig själva med tiden, böjningar brukar oftast bero på handhavarfel(främst för mycket våld på vintern när dom frusit fast på rutan under natten. Bästa är att låta defrostern göra sitt jobb innan man rycker och sliter i armarna för att lossa dom).

Enligt min erfarenhet så brukar torkarna bli att "studsa" över rutan när dom är böjda(fjädern kan inte trycka på tillräckligt), och ta ojämnt när dom är vridna(hela bladet vilar inte på rutan i alla lägen).

När det gäller livslängd på torkarblad så har märket inte så stor betydelse faktiskt. Det som tar död på torkarblad är främst sliten ruta och solen. Parkerar man ofta mitt i solen kommer gummit torka snabbt och bladen behövs då bytas mer frekvent, än om man har en fin ruta och parkerar i garage/skugga. Och sliten eller väldigt smutsig vindruta sliter så klart mer på gummit än en fin och normal-ren ruta.

Vissa spolarvätskor kan också förstöra gummit i förtid.
#1340496
Lucif3r skrev:Det är vanligare att armarna vrider på sig än böjer på sig. Vrider på sig verkar dom göra av sig själva med tiden, böjningar brukar oftast bero på handhavarfel(främst för mycket våld på vintern när dom frusit fast på rutan under natten. Bästa är att låta defrostern göra sitt jobb innan man rycker och sliter i armarna för att lossa dom).

Enligt min erfarenhet så brukar torkarna bli att "studsa" över rutan när dom är böjda(fjädern kan inte trycka på tillräckligt), och ta ojämnt när dom är vridna(hela bladet vilar inte på rutan i alla lägen).

När det gäller livslängd på torkarblad så har märket inte så stor betydelse faktiskt. Det som tar död på torkarblad är främst sliten ruta och solen. Parkerar man ofta mitt i solen kommer gummit torka snabbt och bladen behövs då bytas mer frekvent, än om man har en fin ruta och parkerar i garage/skugga. Och sliten eller väldigt smutsig vindruta sliter så klart mer på gummit än en fin och normal-ren ruta.

Vissa spolarvätskor kan också förstöra gummit i förtid.
Gillar din "analys" - Den känns alla fall riktig :-) .
Spolarvätskor har även jag funderat på. Brukar själv inte blanda för mer än -8-10grader (köper aldrig färdigblandat) och det fungerar på de vägar jag normalt kör. För några år sedan gjordes test på spolarvätskor (Här är länkar till två) Testfakta Spolarvätska och PLUS i SVT
Det man kollar är rengöringseffekten på rutan, samt fryspunkt och det är bra, men... Påverkar dessa gummi / naturen / lack mm.. (Om detta finns ingen analys på i dessa test)

Har aldrig någonsin haft en tanke på att problemet med torkfunktion kunde ligga i krokiga torkararmar...

Det ser ju ganska bra ut - eller... ?
Båda torkarna - Volvo 850.jpg
Båda torkarna - Volvo 850.jpg (82.02 KiB) Visad 544 gånger

Till man börjar "titta"
Torkare - Vänster Volvo 850.jpg
Torkare - Vänster Volvo 850.jpg (129.42 KiB) Visad 544 gånger

Men ska den vara helt plan?
Torkararm - Höger Volvo 850.jpg
Torkararm - Höger Volvo 850.jpg (112.69 KiB) Visad 544 gånger
#1340545
En till förklaring då:
Ta en titt på torkararmarna på senaste bilden, och sedan på bilden på nya armarna så fattar du kanske vart jag menar vart du ska rikta dom.
Duktigt misshandlade armar på bilden.
Troligen skapat av oförsiktig lösryckning ur isen av någon ägare genom tiderna.
Eller om snö kommer från taket när man bromsar.

Jepp dom ska vara (i alla fall nästan) raka i förhållande till rutan.
Leden där du böjer upp vindrutetorkaren, är alltså för långt ifrån glaset.

Nästa förklaring :
Vindrutetorkaren ska ligga 90' ut sett mot rutan. Rakt emot, alltså. Inte luta. Lutar hela vindrutetorkaren åt ett håll i svepningen, kommer den att "hoppa" åt andra hållet i svepningen om den lutar för mycket.
Korrigering av detta blir då medelst vridning /vridböjning av själva torkararmen så torkaren ligger rakt emot.

Endast nedersta delen av själva torkargummit ska böja sig i svepningen fram och tillbaka.
#1340985
Tack till alla som engagerat sig!
Jag försökte rikta upp aluminiumarmarna, och lyckades få leden mellan aluminiumarmen och torkararmen att ligga ca 15mm närmare glaset. (från ca 35mm till ca 20mm) - vet inte om det är ett rätt värde. Försökte även bryta så torkararmskroken fortfarande skulle ligga parallellt med glasrutan.
Jag tycker att resultatet blev över förväntan med att både byta torkarblad och rikta upp armarna. :-D
Resultatet blev att torkarna nu torkar mot rutan under hela svepet :-D

Det var inte enkelt att hålla armen och samtidigt få den att böja sig på önskat ställe (utan att skada den synliga delen av aluminiumarmen.). Kanske hade fel metod? (Jag jobbade med tvingar)

Enda "missen" var att det högra torkarbladet nu tar längst ut lite mot listen med ett litet klickande ljud som följd. (men kan även haft med att rutan var litet torr med för lite spolarvätska) - så vi får se (höra) hur det blir när det snöar eller regnar på riktigt :-) ...
#1348382
Det där med att torkarbladen inte tar över hela rutan brukar främst vara på förarsidan av någon anledning, ett sätt som jag brukar lösa det på är att demontera plasten vid torkarbrunnen så att man kommer ner till torkarsegmentet och dess monteringspunkter. På det främre fästet som sitter mitt för själva torkarmotorn lägger man några brickor emellan plåten och fästet, på så vis vinklar man hela torkarsegmentet mot rutan och sedan brukar problemet vara löst eftersom det blir mer spänst mot rutan.

Bild

Bild

Bild

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]