Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Lelleprinter skrev:
*pettson* skrev: Det som är svårt är att säga exakt när en kolv kolvring hamnade i en bil alltså årsmodellsmässigt.
Men jag har motornr som du söker

Här är motornr:

Nya kolvar och kolvringar är införda från och med motor serienummer 396323.

Kolvringsbyte tillämpas endast på bilar med motornummer lägre än 396323.
Det första steget är att byta ut de två nedersta kolvringarna. Om den översta kolvringen är hel, ska den ej bytas ut.
Obs! Den översta kolvringen ska endast bytas i undantagsfall.
Obs! Om den översta kolvringen byts kan det resultera i en ökad oljeförbrukning.
Viktigt! Se till att oljeskrapringen vänds rätt.
Vid kolvbyten gäller det fler regler...
I motorer byggda före motor serienummer 396323 kan kolvar och kolvringspaket av tidigt utförande användas.
I motorer byggda från och med motor serienummer 396323 bör kolvar och kolvringar av nytt utförande monteras.
Min motors serienummer är 256563 vilket innebär att det är en tidigare modell. Har tittat på ett par leverantörer på nätet om kolvar och kolvringar för min motor.
Blir inte klok på dessa sidor, exempelvis har en leverantör tre kolvar för min modell av motor och alla tre skall passa från 08.1992-07.1994 och 08.1994-12.1996 men kolvringar gör man skillnad på från motorserienummer 396323&. Andra sidor har ingen notering alls bara en modell av kolv och ringar.

Citat:
"Och... 92,93 och vissa 94 har problem med oljeringarna från början..
Lösningen enligt volvos egna böcker är att helt enkelt plocka ut kolvarna (innan man lägger på renoverade locket) slita bort oljeringarna och montera dom i ett nyare utförande"

Innebär det att alla kolvringar till den gamla modellen av kolv är av reviderad typ även från alternativa leverantörer?
Troligen vet du också varför man bytte kolv till en nyare modell.
hittade lite mera info för övrigt.. klistrar in den först.

En ny förbättrad typ av kolvring introducerades i motorproduktionen vecka 50 1994. Bilar med motornummer 396323 och senare har de nya kolvringarna.
En bil som har en motor med de nya kolvringarna kan förväntas att förbruka 0,01 - 0,1 liter olja per 1000 km.
En bil som har en motor med den äldre typen av kolvringar kan förväntas att förbruka 0,1 - 0,3 liter olja per 1000 km.
Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km.

Till B5252Fs och B5254Fs saluför volvo en märklig blandning man har blandat ringtyper som konfetti om man kikar lite i deras bas.
Men jag gav mej in hos en reservdels leverantör för att ta reda på orsaken till varför man lämnar toppringen. Och nu vet jag det..
Ringarna passar alla kolvar FÖRUTOM TOPPRINGEN.. :idea:
I dom uppgraderade satserna är ringarna av följande tjocklek..
1,5mm 1,75mm samt 3,0mm
dom ringarna som sitter på våra låga nummer är..
1,2mm 1,75mm samt 3,0mm

Följdaktligen måste man byta kolvar om man ämnar att byta en HEL uppgraderings sats. (eller svarva spåren men det är ju inte ett alternativ på volvo)
Du ska köpa ringarna till senare modeller och sen använda alla utom toppringen så ska problemet med oljan vara löst.
Behöver du däremot toppringen så måste du köpa en ringsats till din motorserie.

Här hittar du bra information: http://www.getemotordelar.se

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]