Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa :-);
Bilen har fått en 2:a på besiktningen:
Infästning länkarm, bak vänster inre, skadad.

Köpte en från mekonomen för 382 kr ink bultar mm. Är det nån som har nått bra tips för att göra det så enkelt som möjligt? Har läst lite olika forum inlägg, vissa säger att man inte behöver ta ned hela bak balken & vissa tvärtom. Kommer stå i ett garage & har pallbock & garage domkraft.
Vore hemskt tacksam om någon som gjort detta jobb orkar förklara.
Mvh NIJO
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vanligtvis brukar man byta båda sidor på samma gång, men är höge hel och du har köpt bara vänster så ok... Vänster är lite lättare att komma åt.
Volvo tycker att man ska lossa en massa saker, men det är lite överdrivet.
Enklast är att stå på en fyrpelarlyft. Lyft lite i karossen, men inte mer än att bilen vilar delvis på hjulen. Ligger du på garagegolvet så palla upp bilen på pallbockar och använd sen domkraften för att få in lite plankbitar/whatever under hjulen.
Ta bort ev. krängningshämmare. Sitter med två skruv på höger sida, inget konstigt. På vänster sida är det två skruv ner genom länkarmen, sen får man bryta och bända lite för att få loss k-hämmaren.

Sen är det bara att skruva loss fästet, två skruv genom vänster länkarm, och en skruv i änden på höger länkarm. Om de två skruvarna har rostat fast i fästet borrar du en rad med hål in mot skruven och spräcker fästet med huggmejsel. Skruven genom bussningen tar man lättast med lednyckel. När du ska ha dit det nya fästet kommer du att inse nyttan av att balansera bilens vikt mellan pallbockarna och hjulen. Justera om det behövs. Låt inte länkarmarna sticka iväg för långt så det drar i bromsslangar och ABS-kablar.
Det är stora hål för skruvarna genom länkarmarna, används för att justera bakvagnen, så en fyrhjulsinställning behövs efteråt.

Om du inte fattar vad jag skriver är det för att jag har sölat i mig för mycket Jägermeister, skål och godnatt! :P
Användarvisningsbild
av NIJO
Sparkz skrev:Vanligtvis brukar man byta båda sidor på samma gång, men är höge hel och du har köpt bara vänster så ok... Vänster är lite lättare att komma åt.
Volvo tycker att man ska lossa en massa saker, men det är lite överdrivet.
Enklast är att stå på en fyrpelarlyft. Lyft lite i karossen, men inte mer än att bilen vilar delvis på hjulen. Ligger du på garagegolvet så palla upp bilen på pallbockar och använd sen domkraften för att få in lite plankbitar/whatever under hjulen.
Ta bort ev. krängningshämmare. Sitter med två skruv på höger sida, inget konstigt. På vänster sida är det två skruv ner genom länkarmen, sen får man bryta och bända lite för att få loss k-hämmaren.

Sen är det bara att skruva loss fästet, två skruv genom vänster länkarm, och en skruv i änden på höger länkarm. Om de två skruvarna har rostat fast i fästet borrar du en rad med hål in mot skruven och spräcker fästet med huggmejsel. Skruven genom bussningen tar man lättast med lednyckel. När du ska ha dit det nya fästet kommer du att inse nyttan av att balansera bilens vikt mellan pallbockarna och hjulen. Justera om det behövs. Låt inte länkarmarna sticka iväg för långt så det drar i bromsslangar och ABS-kablar.
Det är stora hål för skruvarna genom länkarmarna, används för att justera bakvagnen, så en fyrhjulsinställning behövs efteråt.

Om du inte fattar vad jag skriver är det för att jag har sölat i mig för mycket Jägermeister, skål och godnatt! :P
Tack Sparkz :wink:
Det var lättare än vad jag trodde & det var bara krängningshämmaren som behövdes ta bort resten gick som smort (med 5-56 hehe).

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]